Poznanie i opis krajoznawczy małej ojczyzny... oraz wzbudzenie zainteresowania uczniów regionem jako inspiracja do nauki geografii
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.14.1Słowa kluczowe:
dydaktyka geografii, krajoznawstwo, mała ojczyzna, metody nauczania, WebQuestAbstrakt
Krajoznawstwo było i jest związane z edukacją, zwłaszcza geograficzną. Krajoznawstwo w szkole utożsamiane jest głównie z wycieczkami, których celem jest poznanie regionu lub kraju ojczystego. Wzbogacanie wiedzy krajoznawczej połączone jest z kształtowaniem postawy patriotycznej. W szczególności odnosi się to małej ojczyzny, jej poznawania oraz działalności krajoznawczej na jej rzecz. Mała ojczyzna jest jednym z edukacyjnych celów szczegółowych nauczania geografii w szkole podstawowej. Temat „Moja mała ojczyzna” przewidziany jest klasie siódmej.
W publikacji przedstawiono propozycję realizacji tematu „Moja mała ojczyzna” opartego na WebQueście oraz krajoznawczej interpretacji dziedzictwa małej ojczyzny. Tok WebQuestu składa się z pięciu elementów. Trzem grupom uczniów przydzielone będą trzy zadania, których wynikiem będzie dokumentacja krajoznawcza małej ojczyzny, składająca się z opisu krajoznawczego, mapy oraz krajoznawczych opisów dziedzictwa małej ojczyzny. Jest to zadanie integrujące opis małej ojczyzny z wiedzą nie tylko z zakresu geografii, ale też innych przedmiotów np. biologii, historii, wiedzy o społeczeństwie, j. polskiego, fizyki i chemii. Połączenie zajęć lekcyjnych z krajoznawstwem wyzwala emocjonalny związek ucznia z małą ojczyzną (ojcowizną) i jej dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym, wzbudza ciekawość, chęć poznawania świata, co przekłada się na jego aktywizowanie i kreatywność w edukacji szkolnej.
Bibliografia
Dodge, B. (2001). Focus: Five rules for writing a great WebQuest. Learning and Leading with Technology, 28, 6–9.
Dodge, B. (1995). Some thougts about WebQuest. San Diego, California: San Diego State University. Pozyskano z http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html [dostęp: 4.11.2019].
Gajowniczek, Z.T. (2013a). Jak uczyć o własnym regionie. Geografia w Szkole, 4(68), 33–36.
Gajowniczek, Z.T. (2013b). Mała ojczyzna – przykłady zadań. Geografia w Szkole, 5(66), 28–30.
Gajowniczek, Z.T. (2013c). Własny region – rozbudzenie ciekawości ucznia. Geografia w Szkole, 5(66), 24–27.
Gorzelak, G. (1993). Regionalizm i regionalizacja w Polsce na tle europejskim. W: G. Gorzelak i B. Jałowiecki (red.), Czy Polska będzie państwem regionalnym? Studia Regionalne i Lokalne, 42(9), Warszawa: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW, 45–70.
Guzowska, N. (2007). WebQuest i jego zastosowanie w nauczaniu. Meritum, 7(4), 80–84. https://pttk.pl/kznw/ikp/index.php?co=06&klasa=c [dostęp: 6.11.2019].
Kruczek Z., Kruczek A., Nowacki M. (2012). Krajoznawstwo. Teoria i metodyka. Kraków: Proksenia.
March, T. (2003). What WebQuest Are. (Really). Pozyskano z http://tommarch.com/writings/what-webquests-are/ [dostęp: 5.11.2019].
Mazurski, K.R. (2010). Kształtowanie postaw przez polskie krajoznawstwo W: M.K. Leniarek (red.), Autokreacja przez turystykę. Wrocław: Wyższa Szkoła Zarządzania „Edukacja”, 259–275.
Mazurski, K.R. (2000). Regionalizm we współczesnym świecie. Ziemia, Warszawa: Wydawnictwo PTTK, 71–86.
Michalczyk, J. (2018). Krajoznawstwo i turystyka w edukacji jutra. Geografia w Szkole, 68(2), 42–44.
Mirek, Z. (2009). Ideowe podstawy krajoznawstwa (perspektywa chrześcijańska). W: J. Partyka (red.), Tu wszystko jest Polską..., Eseje krajoznawcze o Krakowie i Małopolsce. Kraków: Oddział Krakowski PTTK, 339–352.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, Szkoła podstawowa, Geografia, 2017, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pozyskano z www.reformaedukacji. men.gov.pl
Polak, M. (2008). Webquesty w edukacji. Pozyskano z www.edunews.pl [dostęp: 6.11.2019].
Polak, M. (2014). Webquesty odkrywane na nowo. Pozyskano z www.edunews.pl [dostęp: 6.11.2019].
Pruszko, G. (2018). Poznajemy najbliższą okolicę. Scenariusz zajęć terenowych. Geografia w Szkole, 70(4), 30–31.
Pruszyńska-Bordas, H. (2016). Krajoznawstwo tradycja i współczesność. Warszawa: Difin.
Samsonowicz H., Tazbir J. (2002). Tysiącletnie dzieje Polski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Sikorski, D. (2013a). Moja ulica okiem geografa. Geografia w Szkole, 66(3), 28–31.
Sikorski, D. (2013b). Moje Miasto – propozycja projektu uczniowskiego. Geografia w Szkole, 66(2), 36–40.
Starczewski, S. (2000). Małe ojczyzny – tradycja dla przyszłości. W: Małe ojczyzny, Tradycja dla przyszłości. Toruń: Fundacja Kultury, 23–24.
Szarejko, D. (2017). Mała Ojczyzna – kategoria lokalnej tożsamości. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 35, 91–100.
Szkurłat, E. (red.). (2010). Teoretyczne postawy edukacji regionalnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tracz, M. (2016). WebQuest w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Geografia w Szkole, 69(6), 35–37.
Warcholik, W. (2019). Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 13, 97–100.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.