Exploring and describing one’s local area and promoting students’ interest in the region where they live as an inspiration for geographic education

Authors

  • Mariusz Szubert Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Instytut Geografii
  • Paweł Kroh Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.14.1

Keywords:

geography didactics, country-studying, little homeland, teaching methods, WebQuest

Abstract

Knowledge of one’s country and region has always been linked with education, especially geographic education and upbringing. In the context of school education, it is mainly associated with school trips that help students get to know their country and region. Broadening one’s knowledge of the local region and of the country is also associated with developing a patriotic attitude. This concerns, in particular, exploring and promoting knowledge of one’s local area. Teaching about the local area is one of the specific goals of geographic education in primary schools, specifically in the 7th grade.

The paper proposes a project to teach the “Local area” / “Little homeland” topic using WebQuest and interpretation of the local heritage. The WebQuest consists of 5 elements. Three groups of students will be given three assignments and the outcome of those assignments will be documentation of the local area consisting of a description of the region, a map and a presentation of local heritage. The project combines geographic knowledge with other school subjects, such as biology, history, social knowledge, Polish language, physics or chemistry. Combining theoretical lessons with practical exploration of the region will help develop an emotional bond with the local area and its natural and cultural heritage in students, and it
will stimulate their curiosity and desire to explore the world around them, which, in turn, will make them more active and creative at school.

References

Dodge, B. (2001). Focus: Five rules for writing a great WebQuest. Learning and Leading with Technology, 28, 6–9.

Dodge, B. (1995). Some thougts about WebQuest. San Diego, California: San Diego State University. Pozyskano z http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html [dostęp: 4.11.2019].

Gajowniczek, Z.T. (2013a). Jak uczyć o własnym regionie. Geografia w Szkole, 4(68), 33–36.

Gajowniczek, Z.T. (2013b). Mała ojczyzna – przykłady zadań. Geografia w Szkole, 5(66), 28–30.

Gajowniczek, Z.T. (2013c). Własny region – rozbudzenie ciekawości ucznia. Geografia w Szkole, 5(66), 24–27.

Gorzelak, G. (1993). Regionalizm i regionalizacja w Polsce na tle europejskim. W: G. Gorzelak i B. Jałowiecki (red.), Czy Polska będzie państwem regionalnym? Studia Regionalne i Lokalne, 42(9), Warszawa: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW, 45–70.

Guzowska, N. (2007). WebQuest i jego zastosowanie w nauczaniu. Meritum, 7(4), 80–84. https://pttk.pl/kznw/ikp/index.php?co=06&klasa=c [dostęp: 6.11.2019].

Kruczek Z., Kruczek A., Nowacki M. (2012). Krajoznawstwo. Teoria i metodyka. Kraków: Proksenia.

March, T. (2003). What WebQuest Are. (Really). Pozyskano z http://tommarch.com/writings/what-webquests-are/ [dostęp: 5.11.2019].

Mazurski, K.R. (2010). Kształtowanie postaw przez polskie krajoznawstwo W: M.K. Leniarek (red.), Autokreacja przez turystykę. Wrocław: Wyższa Szkoła Zarządzania „Edukacja”, 259–275.

Mazurski, K.R. (2000). Regionalizm we współczesnym świecie. Ziemia, Warszawa: Wydawnictwo PTTK, 71–86.

Michalczyk, J. (2018). Krajoznawstwo i turystyka w edukacji jutra. Geografia w Szkole, 68(2), 42–44.

Mirek, Z. (2009). Ideowe podstawy krajoznawstwa (perspektywa chrześcijańska). W: J. Partyka (red.), Tu wszystko jest Polską..., Eseje krajoznawcze o Krakowie i Małopolsce. Kraków: Oddział Krakowski PTTK, 339–352.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, Szkoła podstawowa, Geografia, 2017, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pozyskano z www.reformaedukacji. men.gov.pl

Polak, M. (2008). Webquesty w edukacji. Pozyskano z www.edunews.pl [dostęp: 6.11.2019].

Polak, M. (2014). Webquesty odkrywane na nowo. Pozyskano z www.edunews.pl [dostęp: 6.11.2019].

Pruszko, G. (2018). Poznajemy najbliższą okolicę. Scenariusz zajęć terenowych. Geografia w Szkole, 70(4), 30–31.

Pruszyńska-Bordas, H. (2016). Krajoznawstwo tradycja i współczesność. Warszawa: Difin.

Samsonowicz H., Tazbir J. (2002). Tysiącletnie dzieje Polski. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Sikorski, D. (2013a). Moja ulica okiem geografa. Geografia w Szkole, 66(3), 28–31.

Sikorski, D. (2013b). Moje Miasto – propozycja projektu uczniowskiego. Geografia w Szkole, 66(2), 36–40.

Starczewski, S. (2000). Małe ojczyzny – tradycja dla przyszłości. W: Małe ojczyzny, Tradycja dla przyszłości. Toruń: Fundacja Kultury, 23–24.

Szarejko, D. (2017). Mała Ojczyzna – kategoria lokalnej tożsamości. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 35, 91–100.

Szkurłat, E. (red.). (2010). Teoretyczne postawy edukacji regionalnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Tracz, M. (2016). WebQuest w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Geografia w Szkole, 69(6), 35–37.

Warcholik, W. (2019). Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 13, 97–100.

Published

2020-12-15

Issue

Section

Articles