Wykorzystanie fotografii we współczesnym kształceniu geograficznym: dydaktyczne założenia i praktyczne rozwiązania
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.14.3Słowa kluczowe:
aktywizacja; edukacja geograficzna; fotografia; fotografia dydaktyczna; obserwacjaAbstrakt
Obserwacja bezpośrednia i pośrednia to fundament kształcenia geograficznego oraz konstruowania wiedzy. Od niej zaczyna się kształtowanie pojęć i terminów, ona jest źródłem do formułowania prawidłowości i podstawą klasyfikacji. W edukacji przyrodniczej oraz geograficznej obserwacja jest niezmiennie pierwszorzędnie ważna. Zmianie ulega jedynie jakość materiałów obserwacyjnych, które można wykorzystać na lekcji, źródło ilustracji i nośniki umożliwiające samą obserwację. Celem artykułu jest scharakteryzowanie rodzajów fotografii wraz z dydaktycznym komentarzem dotyczącym poprawnego ich wykorzystania w edukacji geograficznej. Jest to artykuł o charakterze teoretyczno-aplikacyjnym, w którym postawiony cel został zrealizowany dzięki interdyscyplinarnym studiom literatury, doświadczeniu autorów w wykonywaniu fotografii i wykorzystywaniu ich w procesie nauczania-uczenia się geografii.
Bibliografia
Barrett, T. (1986). Part III Teaching about Photography: Types of Photographs. Art Education, 39(5), 41–44.
Bieniek, M. (2007). Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Hallada, M. (2013). Fotografia dydaktyczna w programie multimedialnym i podręczniku „Śladami historii” dla klasy pierwszej gimnazjum, (w:) Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja. Kraków: Wyd. UP, 129–136.
De Bono, E. (2008). Sześć kapeluszy myślowych. Gliwice: Wyd. Helion.
Langford, M. (1998). Advanced photography. Focal Press.
Litwic-Kamińska, K. (2011). Kultura obrazkowa w dydaktyce – szanse i zagrożenia. Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, 7/8, 177–188.
Łosiewicz, M. (2009). Rola obrazu w komunikacji społecznej. W: A. Obrębska (red.), Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej. Łódź: Wyd. Primum Verbum, 205–212.
Napierała-Rydz, K. (2016). Fotografia w edukacji. Wykorzystanie fotografii w nauczaniu historii. Kraków: Wyd. Libron.
Piróg, D. (2015). ZAMEK. Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych. Materiały metodyczno-informacyjne i narzędzia dla nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów i rodziców. Warszawa: Wyd. Nowa Era.
Piróg, D. (2019). Edukacja geograficzna oraz przyrodnicza przez dociekanie – koncepcja i zastosowanie w praktyce szkolnej. Geografia w Szkole, 5, 26–30
Piskorz, S. (red.). (1997). Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: Wyd. PWN.
Roberts, M. (2013). Geography through inquiry. Approaches to teaching and learning in the secondary school. Sheffield: Geographical Association.
Rose, G. (2008). Using photographs as illustrations in human geography. Journal of Geography in Higher Education, 32(1), 151–160.
Rothenberg, T.Y. (2016). Presenting America’s World: Strategies of Innocence in National Geographic Magazine, 1888–1945. Routledge.
Sontag, S. (1986). O fotografii. Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe.
Suchoński, A. (1994). Środki dydaktyczne w nauczaniu-uczeniu się historii. W: J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński (red.), Dydaktyka historii. Warszawa: Wyd. PWN.
Sze Onn, Y. (1983). Pictures as teaching tools in geography. Teaching and Learning, 4(1), 5–13.
Triacca, S. (2017). Teaching and Learning with Pictures The Use of Photography in Primary Schools. International and Interdisciplinary Conference IMMAGINI? Image and Imagination between Representation, Communication, Education and Psychology, Proceedings 1(9), 952; https://doi.org/10.3390/proceedings1090952
Wojtanowicz, P. (2014). Percepcja materiału ilustracyjnego z geografii i przyrody –rozbiór na czynniki pierwsze. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 6, 242–260.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.