Geografia w liceum ogólnokształcącym – wyzwania a rzeczywistość
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.14.7Słowa kluczowe:
edukacja geograficzna w liceum, kompetencje uczniów, reforma edukacji w PolsceAbstrakt
W związku z podjętą w ostatnich latach gruntowną reformą systemu edukacji w Polsce zwrócono uwagę na pierwsze efekty „nowego kształcenia geograficznego” w szkole ponadpodstawowej, a szczególnie w liceum. W roku szkolnym 2019/2020 w pierwszych klasach liceum występuje kształcenie podwójnego rocznika uczniów, którzy realizują zarówno wersję dotychczasowej podstawy programowej (po gimnazjum), jak i nowego kształcenia, według „nowej podstawy programowej” po szkole podstawowej. Sytuacja ta, oprócz organizacyjnego zamieszania spodziewanego wcześniej przez dyrekcje i nauczycieli liceów, budzi sporo kontrowersji w zakresie kształtowania kompetencji przedmiotowych uczniów w klasach pierwszych. Uczniowie ci przyszli do „nowego liceum ogólnokształcącego” bez pełnego przygotowania geograficznego, ograniczonego do dwóch klas szkoły podstawowej - klas VII i VIII. Natomiast uczniowie realizujący podstawę programową po gimnazjum, mają inny program realizacji treści i kończą obowiązkową edukację geograficzną po pierwszej klasie. W opracowaniu dokonano niełatwej próby oszacowania efektów kształcenia geograficznego dwóch roczników liceum, realizujących różne podstawy programowe. Zadanie to jest skomplikowane, bowiem te dwa roczniki w poziomie jednej klasy licealnej realizują inne podstawy programowe i różne programy nauczania. Uznano, że warto dokonać analizy możliwości wykształcenia kompetencji geograficznych wśród uczniów liceum i poddać je swoistej ocenie oraz refleksji, co przyjęto za główny cel niniejszego opracowania.
Bibliografia
Generator testów (2012). Oblicza geografii 1. Zakres rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.
Malarz R., Więckowski M. (2019). Oblicza geografii 1. Podręcznik do liceum ogólnokształcącego w technikum, zakres podstawowy. Warszawa: Nowa Era.
Malarz R., Więckowski M., Kroh P. (2019). Oblicza geografii 1. Podręcznik do liceum ogólnokształcącego w technikum, zakres rozszerzony. Warszawa: Nowa Era.
Malarz R., Więckowski M. (2012). Oblicza geografii 1. Podręcznik do liceum ogólnokształcącego w technikum, zakres podstawowy. Warszawa: Nowa Era.
Osuch W. (2010). Kompetencje nauczycieli geografii oraz studentów geografii – kandydatów na nauczycieli. Prace Monograficzne nr 570. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Osuch W. (2018). Kompetencje nauczyciela geografii w świetle reformy systemu edukacji – potrzeba czy konieczność, czego powinniśmy się nauczyć, aby nowocześnie uczyć? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12.
Podgórski Z. (2015). Komputery w nauczaniu geografii – ujęcie retrospektywne i współczesne. Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geogarficznego, 4, 27–47.
Podgórski Z., Sojka T. (2011). Praktyczne wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauczaniu wybranych zagadnień z geografii fizycznej. Nauczanie Przedmiotów Przyrodniczych, Biuletyn PSNPP, 37, 27–32.
Podstawa programowa (2018). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia Dziennik Ustaw 2018, poz. 467. http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/467
https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Geografia
Podstawa programowa przedmiotu geografia. IV etap edukacyjny. Zakres rozszerzony. MEN_TOM_ 5 indd., s.171 http://losycow.oxhost.pl/wp-content/uploads/2017/04/5e.pdf
Rolf-Murawska M., Podgórski Z. (2010). Interaktywnie na tablicy. W poszukiwaniu zastosowań tablicy interaktywnej do nauczania geografii. Geografia w Szkole, 5, 53–60.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.