Kształtowanie kapitału relacyjnego w muzeach regionalnych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.13.15Słowa kluczowe:
kapitał relacyjny; muzeum; otoczenie; relacjeAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest przedstawianie oraz wykorzystywanie kapitału relacyjnego przez instytucje muzealne. Uwaga została skierowana szczególnie w stronę muzeów regionalnych. Celem pracy jest omówienie oraz analiza, które składniki kapitału relacyjnego są wskazywane w literaturze dotyczącej zarządzania muzeami oraz w jaki sposób są one wykorzystywane w praktyce funkcjonowania tych instytucji. Podjęto także próbę wskazania, które komponenty wymagają głębszej analizy. Do zrealizowania celu wykorzystana została metoda analizy literatury oraz analizy danych. Podczas analizy wykorzystano kilka przykładów instytucji muzealnych. Rezultatem było wykazanie obszarów, w których zasadne byłoby prowadzenie dalszych badań. Zaobserwowany został niedostatek opracowań dotyczących podejścia strategicznego w muzeum, jak i lojalności osób odwiedzających muzea. Relacje z odwiedzającymi muzea są najczęściej podejmowanym zagadnieniem, jednakże i tutaj zaobserwowano pewne luki zarówno w teorii, jak i praktyce działalności instytucji. Nawiązywanie nowych relacji z podmiotami otoczenia, jak i praca nad wzmacnianiem dotychczasowych, ma istotne znaczenie dla efektywnego działania muzeum na rynku. Aby kapitał relacyjny był jakościowy, ważne, aby praca nad jego kształtowaniem i umacnianiem miała charakter strategiczny, a nie jedynie okazyjnej współpracy. Obszar relacji muzeum z otoczeniem może być analizowany na wielu poziomach- relacji z konkurencją, interesariuszami, organizatorami. W przyszłości wartościowe byłoby zrealizowanie badań terenowych na większej liczbie obiektów.
Bibliografia
Benevene, P., Cortini, M. (2010). Interaction between structural capital and human capital in Italian NPOs. Leadership, organizational culture and human resource management, Journal of Intellectual Capital, 11(2), 123–139. DOI: 10.1108/14691931011039642
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models, Management Decision, 36(2), 63–76.
Bravi, M., Gasca, E. (2014). Preferences Evaluation With a Choice Experiment on Cultural Heritage Tourism, Journal of Hospitality Marketing and Management, 23(4), 406–423. DOI: 10.1080/19368623.2013.822339
Burton, C., Griffin, J. (2008). More than a museum? Understanding how small museums contribute to social capital in regional communities, Asia Pacific Journal of Arts and Cultural Management, 5(1), 314–332.
Camarero, C., Garrido, M.J. (2009). Improving Museums’ Performance Through Custodial, Sales and Customer Orientations, Nonprofit and voluntary sector quarterly, 38(5), 846–868. DOI: 10.1177/0899764008319230
Camarero, C., Garrido, M.J (2011). Incentives, organizational identification and relationship quality among members of fine art museums, Journal of Service management, 22(2), 266–287. DOI: 10.1108/09564231111124253
Capriotti, P. (2010). Museums’ communication in small- and medium- sized cities, Corporate Communications, 15(3), 281–298. DOI: 10.1108/13563281011068131
Carmeli, A., Azeroual, B. (2009). How relational capital and knowledge combination capability enhance the performance of work units in a high technology industry, Strategic Entrepreneurship Journal, (3), 85–103. DOI: 10.1002/sej.63
Chen, C-M., Chang, J-C.D. (2016). Business cycle and museum visitors in Taiwan, Tourism Management Perspectives, 19, 11–15.
Gaweł, Ł. (2011). Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucjami kultury, Zarządzanie publiczne, 3(15), 51–63. DOI: 10.4467/20843968ZP.12.022.0489
Geissler, G.L., Rucks, C.T., Edison, S.W., (2006). Understanding the Role of Service Convenience in Art Museum Marketing: An Exploratory Study, Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14 (4), 69–87. DOI: 10.1300/J150v14n04_05
Gilbert, L. (2016). Valuing Critical Inquiry Skills in Museum Literacy, Social studies research and practice, 11(3), 80–95.
Guitcheva, G., Passebois-Ducros, J. (2012). Lille Metropolitan Art Programme: Museum Networking in Nothern France, International Journal of Arts Management, 15(1), 54–64.
Harrison, P., Shaw, R. (2004). Consumer Satisfaction and Post-purchase Intentions: An Exploratory Study of Museum Visitors, International Journal of Arts Management, 6(2), 23–32.
Hume, M. (2011). How Do We Keep Them Coming?: Examining Museum Experiences Using a Services Marketing Paradigm, Journal of Nonprofit& Public Sector Marketing, 23, 71–94. DOI: 10.1080/10495142.2011.548759
Jafari, A., Taheri, B., vom Lehn, D. (2013). Cultural consumption, interactive sociality, and the museum. Journal of Marketing Management, 29, (15-16), 1729-1752. DOI: 10.1080/0267257X.2013.811095
Kale, P., Singh, H., Perlmutter, H. (2000). Learning and protection of proprietary assets in strategic alliances: building relational capital, Strategic Management Journal, 21(3), 217–237.
Kasprzyk, D. (2016). Muzeum regionalne w zmieniającej się Europie – potencjał i oczekiwania, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego, 8, 34–48.
Kawashima, N. (2006). Audience development and social inclusion in Britain, International Journal of Cultural Policy, 12(1), 55–72. DOI: 10.1080/10286630600613309
Knudsen, L.V. (2016). Participation at work in the museum, Museum Management and Curatorship, 31(2), 193–211. DOI: 10.1080/09647775.2016.1146916
Martín-de-Castro, G., Navas- López, J.E., López-Sáez, P., Alama-Salazar, E. (2006). Organizational capital as competitive advantage of the firm, Journal of Intellectual Capital, 7(3), 324–337. DOI: 10.1108/14691930610681438
Mencarelli, R., Marteaux, S., Pulh, M. (2010).Museums, consumers, and on-site experiences, Marketing Intelligence &Planning, 28(3), 330–348. DOI: 10.1108/02634501011041453
Nielsen, J.K. (2017). Museum communication and storytelling: articulating understandings within the museum structure, Museum Management and Curatorship, 32(5), 440–455. DOI: 10.1080/09647775.2017.1284019
Pine, J.P. II, Gilmore, J.H. (1998). Welcome to the experience economy, Harvard Business Review, 98–105.
Podraza, U. (2013). Promocja polskich placówek muzealnych, Muzealnictwo, 54, 24–28.
Ramshaw, G. (2010). Living Heritage and the Sports Museum: Athletes, Legacy and the Olympic Hall of Fame and Museum, Canada Olympic Park, Journal of Sport &Tourism, 15(1), 45–70. DOI: 10.1080/14775081003770983
Ryan, L. (2016). Re-branding Tasmania: MONA and the altering of local reputation and identity, Tourist Studies, 16 (4), 422–445. DOI: 10.1177/1468797615618097
Simon, N. (2010). The Participatory Museum. Museum 2.0.
Slater, A., Armstrong, K. (2010). Involvement, Tate and me, Journal of Marketing Management, 26 (7–8), 727–748. DOI: 10.1080/0267257X.2010.481868
Sokołowska, A. (2005). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w małym przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Tayles, M., Pike, R.H., Sofian, S. (2007). Intellectual capital, management accounting practices and corporate performance. Perceptions of managers, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20(4), 522–548. DOI: 10.1108/09513570710762575
Yoo, S-J., Sawyerr, O., Tan, W-L. (2016). The Mediating Effect of Absorptive Capacity and Relational Capital in Alliance Learning of SMEs, Journal of Small Business management, 54(S1), 234–255. DOI: 10.1111/jsbm.12299
Weinberg, M.L., Lewis, M.S. (2009). The public value approach to strategic management, Museum Management and Curatorship, 24(3), 253–269. DOI: 10.1080/09647770903073086
Woodward, S. (2012). Funding museum agendas: challenges and possibilities, Managing leisure, 17(1), 14–28. DOI: 10.1080/13606719.2011.638202
Varbanova, L. (2015). Zarządzanie strategiczne w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Akty Prawne:
Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, Dz.U. 1997 Nr 5 poz. 24
Strony internetowe:
Dzieje.pl-Portal historyczny. (2018, 11 kwietnia). Pozyskano z: http://dzieje.pl/dzieje-sie/spoleczna-akcja-zbierania-pamiatek-historycznych-dla-muzeum-historii-polski
Główny Urząd Statystyczny. Statystyka Kultury (2018, 8 października). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/zeszyty-metodologiczne/statystyka-kultury,2,1.html
Małopolski Instytut Kultury (2018, 8 października). Pozyskano z: http://mik.krakow.pl/
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (2018, 11 kwietnia). Pozyskano z: http://www.mhk.pl/
Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa ”Nila” w Krakowie(2018, 12 kwietnia). Pozyskano z: http://www.muzeum-ak.pl/
Muzeum Śląskie (2018, 10 kwietnia). Pozyskano z: https://muzeumslaskie.pl/pl/
Muzeum Emigracji w Gdyni (2018, 13 kwietnia). Pozyskano z: http://www.polska1.pl/
Muzeum Widzialne (2018, 11 kwietnia). Pozyskano z: http://muzeumwidzialne.pl/
Szlak Piastowski (2018, 12 kwietnia). Pozyskano z: http://www.szlakpiastowski.pl/
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.