Turystyka kulinarna w Bułgarii
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.21.10Słowa kluczowe:
atrakcyjność kuchni bułgarskiej, badanie ankietowe, Bułgaria, turystyka kulinarnaAbstrakt
Turystyka kulinarna to dynamicznie rozwijający się trend. Coraz więcej turystów jest zainteresowanych poznawaniem lokalnych i tradycyjnych smaków. Wiele państw wykorzystuje swoje tradycje kulinarne do promowania i rozwijania branży turystycznej. Głównymi celem pracy było zbadanie, czy kuchnia bułgarska może stanowić jeden z motywów wyjazdu do tego kraju oraz ocena jej atrakcyjności wśród osób, które odbyły przynajmniej jedną podróż do Bułgarii. Kwestie te zweryfikowano na podstawie badania ankietowego, udostępnionego w grupach na portalu Facebook zrzeszających miłośników tego bałkańskiego regionu. Respondentów zapytano m.in. o liczbę odbytych podróży do Bułgarii, preferowane rodzaje lokali gastronomicznych, a także dania i produkty kojarzone z tym krajem. Poproszono również o ocenę poszczególnych potraw i produktów oraz sprawdzono wiedzę na temat wydarzeń gastronomicznych. W efekcie potwierdzono, że kuchnia bułgarska jest lubiana przez odwiedzających i może stanowić motyw wyjazdu, a sam kraj ma potencjał do dalszego rozwoju turystyki kulinarnej.
Bibliografia
Buczkowska-Gołąbek, K. (2020). Kulinaria w turystyce oraz turystyka kulinarna – wprowadzenie do kolekcji tematycznej. Turystyka Kulturowa, 6(117), 221–235.
Durydiwka, M. (2013). Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej. Prace i Studia Geograficzne, 52, 9–30.
Goszczyńska, A., Parnowska, H. (1982). Z pomidorem w herbie. Warszawa: Wydawnictwo Watra.
Kowalczyk, A. (2016). Turystyka kulinarna – podejścia „geograficzne” i „niegeograficzne”. Turystyka Kulturowa, 5, 29–59.
Molenda, T., Rzętała, M. (2014). Walory turystyczne Bułgarii. Z Badań nad Wpływem Antropopresji na Środowisko, 15, 120–127.
Orłowski, D., Woźniczko, M. (2016). Turystyka kulinarna w Polsce – wstępne badania nad fenomenem zjawiska. Turystyka Kulturowa, 5, 60–100.
Stasiak, A. (2007). Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11, 103–132.
von Rohrscheidt, A.M. (2016). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: Wydawnictwo KulTour.pl
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.