Turystyka kulinarna w Bułgarii

Autor

  • Kacper Kubaszewski Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.10

Słowa kluczowe:

atrakcyjność kuchni bułgarskiej, badanie ankietowe, Bułgaria, turystyka kulinarna

Abstrakt

Turystyka kulinarna to dynamicznie rozwijający się trend. Coraz więcej turystów jest zainteresowanych poznawaniem lokalnych i tradycyjnych smaków. Wiele państw wykorzystuje swoje tradycje kulinarne do promowania i rozwijania branży turystycznej. Głównymi celem pracy było zbadanie, czy kuchnia bułgarska może stanowić jeden z motywów wyjazdu do tego kraju oraz ocena jej atrakcyjności wśród osób, które odbyły przynajmniej jedną podróż do Bułgarii. Kwestie te zweryfikowano na podstawie badania ankietowego, udostępnionego w grupach na portalu Facebook zrzeszających miłośników tego bałkańskiego regionu. Respondentów zapytano m.in. o liczbę odbytych podróży do Bułgarii, preferowane rodzaje lokali gastronomicznych, a także dania i produkty kojarzone z tym krajem. Poproszono również o ocenę poszczególnych potraw i produktów oraz sprawdzono wiedzę na temat wydarzeń gastronomicznych. W efekcie potwierdzono, że kuchnia bułgarska jest lubiana przez odwiedzających i może stanowić motyw wyjazdu, a sam kraj ma potencjał do dalszego rozwoju turystyki kulinarnej.

Bibliografia

Buczkowska-Gołąbek, K. (2020). Kulinaria w turystyce oraz turystyka kulinarna – wprowadzenie do kolekcji tematycznej. Turystyka Kulturowa, 6(117), 221–235.

Durydiwka, M. (2013). Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej. Prace i Studia Geograficzne, 52, 9–30.

Goszczyńska, A., Parnowska, H. (1982). Z pomidorem w herbie. Warszawa: Wydawnictwo Watra.

Kowalczyk, A. (2016). Turystyka kulinarna – podejścia „geograficzne” i „niegeograficzne”. Turystyka Kulturowa, 5, 29–59.

Molenda, T., Rzętała, M. (2014). Walory turystyczne Bułgarii. Z Badań nad Wpływem Antropopresji na Środowisko, 15, 120–127.

Orłowski, D., Woźniczko, M. (2016). Turystyka kulinarna w Polsce – wstępne badania nad fenomenem zjawiska. Turystyka Kulturowa, 5, 60–100.

Stasiak, A. (2007). Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11, 103–132.

von Rohrscheidt, A.M. (2016). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: Wydawnictwo KulTour.pl

Pobrania

Opublikowane

2025-06-21

Numer

Dział

Artykuły