Wpływ filmów i seriali na preferencje wyboru Turcji jako kierunku turystycznego

Autor

  • Anna Diebel-Matsalak Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.8

Słowa kluczowe:

kultura, Turcja, turystyka, turystyka filmowa

Abstrakt

Turystyka w Turcji należy do głównego i najważniejszego sektora gospodarki. Kraj ten wyróżnia się atrakcyjnością turystyczną pod wieloma względami, w tym pod kątem kultury, zabytków oraz uwarunkowań przyrodniczych. Niniejsza praca ma charakter empiryczno‑opisowy, jej celem jest analiza wpływu filmów i seriali tureckich na preferencje dotyczące wyboru Turcji jako kierunku turystycznego. Aby odpowiedzieć na postawioną tezę badawczą – Oglądanie filmów i seriali tureckich wpływa na preferencje wyboru Turcji jako destynacji turystycznej, przeprowadzono internetowy kwestionariusz ankiety, skierowany do osób oglądających tego typu produkcje. Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 94,3% ankietowanych potwierdza, że oglądanie tureckich filmów i seriali wpłynęło na ich zainteresowanie Turcją, pomimo że przed rozpoczęciem oglądania aż 64,1% udzielających odpowiedzi nie
interesowało się w żaden sposób tym krajem.

Bibliografia

Akdu, U., Akin, M. (2016). Film ve Dizilerin Destinasyon Tercihine Etkileri. The Journal of International Social Research, 9(45), 1042–1052.

Bargieł, K. (2012). Rynek turystyczny Turcji. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha.

Beeton, S. (2005). Understanding Film-Induced Tourism, Tourism Analysis. 11, 181–18.

Bieńkowska-Gołasa, W., Gołasa, P. (2021). Turystyka filmowa jako element promocji regionu. Turystyka i Rozwój Regionalny, 15, 5–14.

Busby, G., Ergul, M., Eng, J. (2013). Film Tourism and the Lead Actor: An Exploratory Study of the Influenceon Destination Image and Branding. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 24(3), 395–404.

Connell, J., Meyer, D. (2009). Balamory Revisited: An Evaluation of the Screen Tourism Destination-Tourist Nexus. Tourism Management, 30(2), 194–207.

Niemiec, J. (2017). Wpływ decyzji politycznych na przebieg kryzysu gospodarczego w Turcji. Jagielloński Przegląd Bezpieczeństwa, 2(3), 52–78.

Shaw, S.J., Shaw, E.K. (2012). Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, t. 2: 1808–1975. Warszawa: Dialog.

Stasiak, A. (2009). Turystyka literacka i filmowa. W: K. Buczkowska, A.M. von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, 223–265.

Sztumski, J. (1995). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląskie.

Tucki, A. (2016). Turystyka filmowa – wybrana problematyka badawcza. Barometr Regionalny, 2(14), 141–146.

Wasilewski, K. (2015). Turecki sen o Europie – tożsamość zachodnia i jej wpływ na politykę zagraniczną Republiki Turcji. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Yilmaz, H., Yolal, M. (2008). Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(8), 175–192.

Zakrzewska, J. (2010). Potencjał kulturowy Turcji a preferencje turystyczne Polaków i dostępność kulturowej oferty turystycznej. Turystyka Kulturowa, 12, 17–34.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-21

Numer

Dział

Artykuły