Wpływ filmów i seriali na preferencje wyboru Turcji jako kierunku turystycznego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.21.8Słowa kluczowe:
kultura, Turcja, turystyka, turystyka filmowaAbstrakt
Turystyka w Turcji należy do głównego i najważniejszego sektora gospodarki. Kraj ten wyróżnia się atrakcyjnością turystyczną pod wieloma względami, w tym pod kątem kultury, zabytków oraz uwarunkowań przyrodniczych. Niniejsza praca ma charakter empiryczno‑opisowy, jej celem jest analiza wpływu filmów i seriali tureckich na preferencje dotyczące wyboru Turcji jako kierunku turystycznego. Aby odpowiedzieć na postawioną tezę badawczą – Oglądanie filmów i seriali tureckich wpływa na preferencje wyboru Turcji jako destynacji turystycznej, przeprowadzono internetowy kwestionariusz ankiety, skierowany do osób oglądających tego typu produkcje. Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 94,3% ankietowanych potwierdza, że oglądanie tureckich filmów i seriali wpłynęło na ich zainteresowanie Turcją, pomimo że przed rozpoczęciem oglądania aż 64,1% udzielających odpowiedzi nie
interesowało się w żaden sposób tym krajem.
Bibliografia
Akdu, U., Akin, M. (2016). Film ve Dizilerin Destinasyon Tercihine Etkileri. The Journal of International Social Research, 9(45), 1042–1052.
Bargieł, K. (2012). Rynek turystyczny Turcji. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha.
Beeton, S. (2005). Understanding Film-Induced Tourism, Tourism Analysis. 11, 181–18.
Bieńkowska-Gołasa, W., Gołasa, P. (2021). Turystyka filmowa jako element promocji regionu. Turystyka i Rozwój Regionalny, 15, 5–14.
Busby, G., Ergul, M., Eng, J. (2013). Film Tourism and the Lead Actor: An Exploratory Study of the Influenceon Destination Image and Branding. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 24(3), 395–404.
Connell, J., Meyer, D. (2009). Balamory Revisited: An Evaluation of the Screen Tourism Destination-Tourist Nexus. Tourism Management, 30(2), 194–207.
Niemiec, J. (2017). Wpływ decyzji politycznych na przebieg kryzysu gospodarczego w Turcji. Jagielloński Przegląd Bezpieczeństwa, 2(3), 52–78.
Shaw, S.J., Shaw, E.K. (2012). Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, t. 2: 1808–1975. Warszawa: Dialog.
Stasiak, A. (2009). Turystyka literacka i filmowa. W: K. Buczkowska, A.M. von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, 223–265.
Sztumski, J. (1995). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląskie.
Tucki, A. (2016). Turystyka filmowa – wybrana problematyka badawcza. Barometr Regionalny, 2(14), 141–146.
Wasilewski, K. (2015). Turecki sen o Europie – tożsamość zachodnia i jej wpływ na politykę zagraniczną Republiki Turcji. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Yilmaz, H., Yolal, M. (2008). Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(8), 175–192.
Zakrzewska, J. (2010). Potencjał kulturowy Turcji a preferencje turystyczne Polaków i dostępność kulturowej oferty turystycznej. Turystyka Kulturowa, 12, 17–34.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.