The impact of movies and TV series on tourists’ preference for choosing Turkey as a travel destination

Authors

  • Anna Diebel-Matsalak University of the National Education Commission in Cracow

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.8

Keywords:

culture, film tourism, tourism, Turkey

Abstract

Tourism in Turkey is one of the key sectors of the country’s economy. Turkey is an attractive tourist destination for many reasons, including its rich culture, historical monuments, and diverse natural landscapes. This study is both empirical and descriptive, aiming to analyze the impact of Turkish movies and TV series on tourists’ preferences when choosing Turkey as a travel destination. To test the research thesis – Watching Turkish movies and TV series influences tourists’ preferences for choosing Turkey as a travel destination – an online survey was conducted among individuals who watch Turkish films or series. The results indicate that 94.3% of respondents confirmed that watching Turkish films and TV series increased their interest in Turkey. Notably, 64.1% of those surveyed had no prior interest in the country before they began watching Turkish productions.

References

Akdu, U., Akin, M. (2016). Film ve Dizilerin Destinasyon Tercihine Etkileri. The Journal of International Social Research, 9(45), 1042–1052.

Bargieł, K. (2012). Rynek turystyczny Turcji. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha.

Beeton, S. (2005). Understanding Film-Induced Tourism, Tourism Analysis. 11, 181–18.

Bieńkowska-Gołasa, W., Gołasa, P. (2021). Turystyka filmowa jako element promocji regionu. Turystyka i Rozwój Regionalny, 15, 5–14.

Busby, G., Ergul, M., Eng, J. (2013). Film Tourism and the Lead Actor: An Exploratory Study of the Influenceon Destination Image and Branding. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 24(3), 395–404.

Connell, J., Meyer, D. (2009). Balamory Revisited: An Evaluation of the Screen Tourism Destination-Tourist Nexus. Tourism Management, 30(2), 194–207.

Niemiec, J. (2017). Wpływ decyzji politycznych na przebieg kryzysu gospodarczego w Turcji. Jagielloński Przegląd Bezpieczeństwa, 2(3), 52–78.

Shaw, S.J., Shaw, E.K. (2012). Historia Imperium Osmańskiego i Republiki Tureckiej, t. 2: 1808–1975. Warszawa: Dialog.

Stasiak, A. (2009). Turystyka literacka i filmowa. W: K. Buczkowska, A.M. von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, 223–265.

Sztumski, J. (1995). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Śląskie.

Tucki, A. (2016). Turystyka filmowa – wybrana problematyka badawcza. Barometr Regionalny, 2(14), 141–146.

Wasilewski, K. (2015). Turecki sen o Europie – tożsamość zachodnia i jej wpływ na politykę zagraniczną Republiki Turcji. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Yilmaz, H., Yolal, M. (2008). Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(8), 175–192.

Zakrzewska, J. (2010). Potencjał kulturowy Turcji a preferencje turystyczne Polaków i dostępność kulturowej oferty turystycznej. Turystyka Kulturowa, 12, 17–34.

Published

2025-06-21

Issue

Section

Articles