Remote teaching of Geography: evaluating assumptions, methods and means
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.18.2Abstract
Remote learning has had over 200 years of history during which the definition of remote learning has changed. Technological development resulted in the emergence of new didactic tools and aids as well as teaching methods used in this form of teaching. The unexpected proliferation of remote education on a global scale in recent years due to the COVID-19 pandemic meant that it can be considered a specific critical event in education. It has brought about major changes in the teaching-learning strategy for both students and teachers. The aim of the article is to characterize the changes that took place in remote education in the years 1900-2022, including, first of all, the evolution of definitions, methods and didactic means. The article is the result of studying literature upon remote learning, also in the context of teaching Geography. A literature review revealed a gap in research studies on remote education. New circumstances in the school reality resulting from the pandemic and technological progress have exposed and strengthened the need to urgently fill the indicated gap.
References
Bednarek, J., Lubina, E. 2008. Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Bialik, M. 2020. Zdalne nauczanie jako element pracy z uczniami w szkołach w czasie pandemii koronawirusa w Polsce. Zeszyty Naukowe WSG, 40.
Domagała‑Zyśk, E. 2020. Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19. Wydawnictwo Episteme.
Donocik, I. 2021. Kształcenie na odległość w szkołach i placówkach systemu oświaty w sytuacji pandemii. Z doświadczeń w roku szkolnym 2019/2020. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Doroszewski, W. 1996. Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Frania, M. 2017. Nowe media, technologie i trendy w edukacji. W kierunku mobilności i kształcenia hybrydowego. Kraków.
Godawa, G., Kutek‑Sładek, K. 2020. Zdalne nauczanie w sytuacji pandemii COVID-19 w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych. Roczniki Pedagogiczne, 12(4).
Jakubowski, M., Gajderowicz, T., Wrona S. 2022. Achievement of secondary school students after pandemic lockdown and structural reforms of education system. Warszawa: Evidence Institute.
Jancarz‑Łanczakowska, B. 2016. Edukacja przyrodnicza z zastosowaniem e‑learningu przygotowaniem do uczenia się przez całe życie. Kraków.
Juszczyk, S. 2003. Edukacja na odległość: kilka refleksji konstruktywistycznych i kognitywistycznych, 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Klej, A. 2013. Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a. E‑mentor, 4.
Kopciał, P. 2013. Analiza metod e‑learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 7.
Korzan, D. 2003. Ewolucja kształcenia zdalnego, Kształcenie ustawiczne – idee i doświadczenia. Płock: Wyd. Naukowe NOVUM.
Kubiak, M. 2000. Szkoła, Internet, Intranet. Wirtualna edukacja. Warszawa.
Kusztelak, A. 2009. Edukacja na dystans : zarys dziejów, wyniki, perspektywy. Przegląd Naukowo‑Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 1.
Kuźnicz, K. 2015. E‑learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Landowska, A., Kaczmarek J. 2006. Współczesne trendy w dziedzinie systemów zdalnego nauczania. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 22.
Lynch, K., Bednarz, B., Boxall, J., Chalmers, L., France, D., Kesby, J. 2008. E‑learning for Geography’s Teaching and Learning Spaces. Journal of Geography in Higher Education, (32)1.
Machalska, M. 2019. Digital learning. Od e‑learningu do dzielenia się wiedzą. Warszawa.
Maniak, G. 2015. Kształcenie przez cały życie‑idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 214.
Meger, Z. 2006. Podstawy e‑learningu. Od Shannona do konstruktywizmu. E‑mentor, 16.
Meger, Z. 2008. Szósta generacja nauczania zdalnego, E‑edukacja dla rozwoju społeczeństwa. Warszawa: Fundacja promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Meger, Z. 2013. Kooperatywna edukacja zdalna w kształceniu przyrodniczym. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Mokwa‑Tarnowska, I. 2015. E‑learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Nowak, J., Cieślak, A. 1983. Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa.
Nowy Słownik Języka Polskiego. 2002. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ogonowska, A. 2013. Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Palmentieri, S. 2022. E‑Learning in Geography: new perspectives in post‑pandemic. AIMS Geosciences, 8 (1).
Paradowski, M. 2009. Rola native speakera w nauczaniu języków obcych. Perspektywa pedagogiczna, psychologiczna i praktyczna, Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym.
Plebańska, M. 2011. E‑learning. Tajniki edukacji na odległość. Warszawa.
Retyk, J. 2022. Wpływ definicji pracy zdalnej na rynek pracy w Polsce. Problematyki Prawa Pracy i Polityki Socjalnej, 3.
Sendur, A., Kościńska, A. 2021. Kształcenie w sieci – teoria i praktyka. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych i nie tylko. Kraków.
Szawłowska, K. 2017. Od kursów korespondencyjnych do e‑learningu akademickiego. Przeszłość i teraźniejszość nauczania na odległość. Człowiek w Kulturze, 27.
Szkurłat, E., Hibszer, A., Piotrowska, I., Rachwał, T. 2018. Podstawa programowa geografii źródłem nauczycielskich wyzwań. Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8.
Tripp, D. 1990. Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu.
Wieczorkowski, K. 1997. Metody informatyczne w kształceniu na dystans. NEODi‑DAGMATA, 23.
Wójtowicz, B., Świętek, A. 2018. Geografia po reformie – zmiany zakresu treści kształcenia w podstawie programowej a ich dobór w podręcznikach szkolnych. Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8.
Zawacka, E. 1967, Kształcenie korespondencyjne. Warszawa.
Ziółkowski, P. 2015. Teoretyczne podstawy kształcenia. Skrypt dla studentów. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.