Tourist preferences of speedway fans in Poland
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.13.9Keywords:
fan of tourism; preferences; questionnaire; sport; tourism;Abstract
Identifying the tourist preferences of sports fans will help to adjust the offered services of cities that are organising sports competitions. In this paper, the author focuses on speedway fans. Sports fans are people who are very attached to their national or club colours. Sport in a fan’s life can influence their choices in daily life or when they are organising a tourist trip. The point of this article was to determinate tourist preferences of speedway’s fans. Tourist preferences were evaluated on the basis of online surveys. Accumulated data was analysed by descriptive statistic. This research is the first one ever to be conducted on a group of speedway fans. The intention of the author of this article was to determine the choices made by the examined persons. Speedway sport in Poland is one of the most popular sports disciplines. Respondents indicated that the most frequent motive for their tourist trips is leisure tourism. Fans indicated in their replies to the questionnaire that when they go to an international sports competition, in addition to the competition itself, they also visit the cities where the competition takes place. When it comes to planning their holidays, the respondents indicated that they were guided by the choice of a holiday spot where the speedway competitions take place. Fan-tourism is becoming more and more popular, which is why researchers are more interested in this subject. The conducted research is considered to be the first step in further research and analysis among sports fans.
References
Brumm, K. (2012). Fanoturystyka – kibice sportowi w pozytywnym świetle. Poznań: Wydawnictwo K&A K. M. A. Karasiak.
Gałęzewski, M. (2017, 13 września). Frekwencja na stadionach żużlowych: imponujący finał 2.LŻ, 13 tysięcy kibiców na Falubazie. Sportowefakty.pl. Pozyskano z https://sportowefakty.wp.pl/zuzel/710318/frekwencja-na-stadionach-zuzlowych-imponujacy-final-2-lz-13-tysiecy-kibicow-na-f/3
Gałęzewski, M. (2018, 14 maj). Frekwencja na stadionach piłkarskich: Rekord w meczu Legii, perspektywa pucharów nie kusi w Płocku. Sportowefakty.pl. Pozyskano z https://sportowefakty.wp.pl/pilka-nozna/754468/frekwencja-na-stadionach-pilkarskich-rekordw-meczu-legii-perspektywa-pucharow-n
Kreps, D. (1990). A Course in Microeconomic Theory. New Jersey: Princeton University Press.
Kruczek, Z. (2016). Głos w Dyskusji – Turystyka sportowa, W: Z. Kruczek (red.),Turyzm. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 100–101
Lubowiecki-Vikuk, A. Podgórski, Z. (2013). Zachowania i preferencje turystyczne młodzieży akademickiej. W: R. Pawlusiński (red.), Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, 149–158.
Mika, M. (2008). W: Kurek W. (red.), Turystyka. Warszawa: PWN.
Ministerstwo Sportu i Turystyki, (2017). Charakterystyka krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski w 2016 roku. msit.gov.pl. Pozyskano z https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/aktualnosci/7403,Charakterystyka-podrozy-mieszkancow-Polski-w-2016-r.html
Szpilko, D., Gierałtowska, M., Golubiewska, P. (2013). Preferencje turystyczne mieszkańców Białegostoku. W: Ejdys. J. (red.), Ekonomia i Zarządzanie. Białystok: Wydział Zarządzania Politechniki Białostockiej, tom 5 numer 1, 101–114.
Szymańska, A. (2013). Podejście kompozycyjne i dekompozycyjne w pomiarze wyrażonych preferencji konsumentów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21, 239–252.
Weed, M.E., Bull C.J., (2004). Sport tourism: Participant, policy and provider. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
Ziółkowska-Weiss, K. (2018). Aktywność i destynacje turystyczne Polonii mieszkającej w Wielkiej Metropolii Chicagowskiej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.