Aktywność fizyczna studentów kierunków związanych ze sportem i rekreacją
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.21.4Słowa kluczowe:
aktywność rekreacyjna, bariery rekreacji, czas wolny, poziom sprawności fizycznejAbstrakt
Aktywność fizyczna, kluczowa dla zdrowia i dobrostanu ogólnego, obejmuje zarówno sport, jak i codzienne czynności zawodowe i domowe. Regularny ruch zmniejsza ryzyko wielu chorób oraz poprawia kondycję fizyczną oraz psychiczną. Dla osób studiujących kierunki związane ze sportem aktywność fizyczna ma istotne znaczenie zarówno zdrowotne, jak i edukacyjne. Studia te łączą bowiem teorię z praktyką, kształtując świadomość na temat znaczenia ruchu. Celem autorek było ocenienie poziomu aktywności sportowo-rekreacyjnej studentów oraz poznanie najpopularniejszych wśród nich form aktywności i barier ograniczających tę aktywność. Wyniki badania wykazały, że ponad połowa studentów utrzymuje aktywność fizyczną na poziomie rekomendowanym przez WHO. Najczęstszymi formami rekreacji były: jazda na rowerze, ćwiczenia siłowe i pływanie, a głównymi barierami – brak czasu i motywacji do ćwiczeń.
Bibliografia
Ainsworth, B., Haskell, W., Herrmann, S. (2011). Compendium of Physical Activities: A Second Update of Codes and MET Values. Med Sci Sports Exerc, 43(8), 1575–1581.
Arvidsson, D., Slinde, F., Larsson, S., Hulthén, L. (2007). Energy Cost of Physical Activities in Children: Validation of SenseWear Armband. Med Sci Sports Exerc, 39(11), 2076–2084.
Baj-Korpak, J., Korpak, F., Szepeluk, A., Sudoł, G. (2016). Czynniki warunkujące motywy i bariery aktywności fizycznej studentów kierunku wychowanie fizyczne. Rozprawy Społeczne, 10(4), 60–72.
Birch, K., MacLauren, D., George, K. (2012). Fizjologia sportu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Buchta, K., Skiert, M. (2012). Wzorce aktywności turystycznej studentów turystyki i rekreacji w uczelni wychowania fizycznego. Ekonomiczne Problemy Usług, 84, 23–32.
Cholewa, J., Kunicki, M. (2014). Rekreacyjna aktywność fizyczna. Katowice: AWF.
Dronka, J., Maro-Kulczycka, M., Terka, J. (2007). Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna studentów kierunku turystyka i rekreacja na Uniwersytecie Łódzkim. Turystyka i Hotelarstwo, 12, 155–168.
Drygas, W., Jegier, A. (2003). Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w profilaktyce chorób układu krążenia. W: M. Naruszewicz (red.), Kardiologia zapobiegawcza, Szczecin: Verso s.c., 252–266.
Kantoma, M., Tammelin, T.H., Ebeling, H.E., Taanola, A.M. (2008). Emotional and Behavioral Problems in Relation to Physical Activity in Youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 40(10), 1749–1756.
Kościuczuk, J., Krajewska-Kułak, E., Okurowska-Zawada, B. (2016). Aktywność fizyczna studentów fizjoterapii i dietetyki. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 22(1), 51–58.
Makowiec-Dąbrowska, T. (2012). Wpływ aktywności fizycznej w pracy i życiu codziennym na układ krążenia. Forum Medycyny Rodzinnej, 6(3), 130–138.
Nałęcz, H., Mazur, J., Fijałkowska, A. (2021). Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży. W: W. Drygas, M. Gajewska, T. Zdrojewski (red.), Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk. Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny.
Siwiński, W. (1998). Człowiek a kultura fizyczna i turystyka – zarys pedagogiki czasu wolnego. Poznań: Polski Dom Wydawniczy „Ławica”.
Skorupska, S., Śliż, D. (2013). Aktywność fizyczna w prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu krążenia. Kardiologia w Praktyce, 7(3), 22–25.
Szczucka, E., Roman, M., Rusinowski, Z. (2023). Uwarunkowania uprawiania rekreacji ruchowej przez studentów SGGW. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Umiastowska, D., Szczepanowska, E. (2005). Opinie studentów wychowania fizycznego i fizjoterapii o podejmowaniu udziału w różnych formach aktywności ruchowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Prace Instytutu Kultury Fizycznej,
(22), 109–119.
Ward, D., Saunders, R., Pate, R. (2007). Physical Activity Interventions in Children and Adolescents. Human Kinetics.
Woynarowska, B. (red.) (2013). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ziemba, M., Górna-Łukasik, K,. Groffik, D. (2021). Bariery aktywności fizycznej studentów a płeć i kierunek studiów. W: J. Polechoński, K. Skalik (red.), Współczesne problemy wychowania fizycznego, cz. 4. Katowice: AWF.
Źródła internetowe:
Gugała-Mirosz, S. (2018). Aktywność fizyczna – czy to tylko sport?, https://ncez.pzh.gov.pl/author/sylwiagugaa_mirosz/ (dostęp: 10.10.2024).
GUS (10.09.2024). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2023/2024, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku‑akademickim-20232024,8,10.html (dostęp: 10.09.2024).
Olszewska, E. (2017). Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży – konieczność czy przyjemność?, https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/aktywnosc-fizyczna-dzieci-i‑mlodziezy-koniecznosc-czy-przyjemnosc/ (dostęp: 10.10.2024).
Ranking popularności kierunków (2023). https://uwr.edu.pl/ranking-popularnosci‑kierunkow-5-07-23-r/ (dostęp: 20.10.2024).
Uchwała Zespołu doradczego ds. studenckich Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr 9/2019 z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie stanowiska w zakresie sportu akademickiego (2019). https://www.gov.pl› attachment › e3897068-03f‑8-47b6-9aac-1d99d449e47a (dostęp: 25.10.2024).
WHO Constitution (1946). Geneva: World Health Organization, https://www.who.int/about/governance/constitution (dostęp: 9.10.2024).
WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. (2020). Geneva: World Health Organization, https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128 (dostęp: 9.10.2024).
Wolnicka, K. (2020). Nowe zalecenia WHO dotyczące aktywności fizycznej, https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/nowe-zalecenia-who-dotyczace-aktywnosci-fizycznej/ (dostęp: 19.10.2024).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.