Physical activity of students in sports- and recreation-related fields

Authors

  • Magdalena Kwiek University of the Commission of National Education in Krakow
  • Anna Witek Bronisław Czech Academy of Physical Education in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.4

Keywords:

barriers to recreation, free time, level of physical fitness, recreational activity

Abstract

Physical activity is essential for health and overall well-being, encompassing sports, daily professional tasks, and household activities. Regular exercise reduces the risk of many diseases while improving both physical and mental health. For students in sports-related
fields, physical activity plays a crucial role not only in maintaining health but also in their education. These studies integrate theory with practice, fostering awareness of the importance of movement. The authors aimed to assess the level of sports and recreational activity among these students, identify the most popular forms of exercise, and explore barriers limiting their participation in physical activity. The results indicated that more than half of the students engage in physical activity at levels recommended by the WHO. The most common forms of recreation included cycling, strength training, and swimming, while the main barriers
were a lack of time and motivation to exercise.

References

Ainsworth, B., Haskell, W., Herrmann, S. (2011). Compendium of Physical Activities: A Second Update of Codes and MET Values. Med Sci Sports Exerc, 43(8), 1575–1581.

Arvidsson, D., Slinde, F., Larsson, S., Hulthén, L. (2007). Energy Cost of Physical Activities in Children: Validation of SenseWear Armband. Med Sci Sports Exerc, 39(11), 2076–2084.

Baj-Korpak, J., Korpak, F., Szepeluk, A., Sudoł, G. (2016). Czynniki warunkujące motywy i bariery aktywności fizycznej studentów kierunku wychowanie fizyczne. Rozprawy Społeczne, 10(4), 60–72.

Birch, K., MacLauren, D., George, K. (2012). Fizjologia sportu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Buchta, K., Skiert, M. (2012). Wzorce aktywności turystycznej studentów turystyki i rekreacji w uczelni wychowania fizycznego. Ekonomiczne Problemy Usług, 84, 23–32.

Cholewa, J., Kunicki, M. (2014). Rekreacyjna aktywność fizyczna. Katowice: AWF.

Dronka, J., Maro-Kulczycka, M., Terka, J. (2007). Rekreacja ruchowa i turystyka aktywna studentów kierunku turystyka i rekreacja na Uniwersytecie Łódzkim. Turystyka i Hotelarstwo, 12, 155–168.

Drygas, W., Jegier, A. (2003). Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w profilaktyce chorób układu krążenia. W: M. Naruszewicz (red.), Kardiologia zapobiegawcza, Szczecin: Verso s.c., 252–266.

Kantoma, M., Tammelin, T.H., Ebeling, H.E., Taanola, A.M. (2008). Emotional and Behavioral Problems in Relation to Physical Activity in Youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 40(10), 1749–1756.

Kościuczuk, J., Krajewska-Kułak, E., Okurowska-Zawada, B. (2016). Aktywność fizyczna studentów fizjoterapii i dietetyki. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 22(1), 51–58.

Makowiec-Dąbrowska, T. (2012). Wpływ aktywności fizycznej w pracy i życiu codziennym na układ krążenia. Forum Medycyny Rodzinnej, 6(3), 130–138.

Nałęcz, H., Mazur, J., Fijałkowska, A. (2021). Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży. W: W. Drygas, M. Gajewska, T. Zdrojewski (red.), Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego. Raport Komitetu Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk. Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny.

Siwiński, W. (1998). Człowiek a kultura fizyczna i turystyka – zarys pedagogiki czasu wolnego. Poznań: Polski Dom Wydawniczy „Ławica”.

Skorupska, S., Śliż, D. (2013). Aktywność fizyczna w prewencji pierwotnej i wtórnej chorób układu krążenia. Kardiologia w Praktyce, 7(3), 22–25.

Szczucka, E., Roman, M., Rusinowski, Z. (2023). Uwarunkowania uprawiania rekreacji ruchowej przez studentów SGGW. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Umiastowska, D., Szczepanowska, E. (2005). Opinie studentów wychowania fizycznego i fizjoterapii o podejmowaniu udziału w różnych formach aktywności ruchowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Prace Instytutu Kultury Fizycznej,

(22), 109–119.

Ward, D., Saunders, R., Pate, R. (2007). Physical Activity Interventions in Children and Adolescents. Human Kinetics.

Woynarowska, B. (red.) (2013). Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ziemba, M., Górna-Łukasik, K,. Groffik, D. (2021). Bariery aktywności fizycznej studentów a płeć i kierunek studiów. W: J. Polechoński, K. Skalik (red.), Współczesne problemy wychowania fizycznego, cz. 4. Katowice: AWF.

Źródła internetowe:

Gugała-Mirosz, S. (2018). Aktywność fizyczna – czy to tylko sport?, https://ncez.pzh.gov.pl/author/sylwiagugaa_mirosz/ (dostęp: 10.10.2024).

GUS (10.09.2024). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2023/2024, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku‑akademickim-20232024,8,10.html (dostęp: 10.09.2024).

Olszewska, E. (2017). Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży – konieczność czy przyjemność?, https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/aktywnosc-fizyczna-dzieci-i‑mlodziezy-koniecznosc-czy-przyjemnosc/ (dostęp: 10.10.2024).

Ranking popularności kierunków (2023). https://uwr.edu.pl/ranking-popularnosci‑kierunkow-5-07-23-r/ (dostęp: 20.10.2024).

Uchwała Zespołu doradczego ds. studenckich Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr 9/2019 z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie stanowiska w zakresie sportu akademickiego (2019). https://www.gov.pl› attachment › e3897068-03f‑8-47b6-9aac-1d99d449e47a (dostęp: 25.10.2024).

WHO Constitution (1946). Geneva: World Health Organization, https://www.who.int/about/governance/constitution (dostęp: 9.10.2024).

WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. (2020). Geneva: World Health Organization, https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128 (dostęp: 9.10.2024).

Wolnicka, K. (2020). Nowe zalecenia WHO dotyczące aktywności fizycznej, https://ncez.pzh.gov.pl/aktywnosc-fizyczna/nowe-zalecenia-who-dotyczace-aktywnosci-fizycznej/ (dostęp: 19.10.2024).

Published

2025-06-21

Issue

Section

Articles