A trip as a method of teaching and raising pupils in early school education

Authors

  • Beata Sufa Pedagogical University of Cracow
  • Anna Winiarczyk-Raźniak Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.15.15

Keywords:

early school education; cognitive tourism; diagnostic survey method; trip

Abstract

The trip is one of the most popular forms of contact with the surrounding environment. This is an important method used in school teaching, which uses one of the most important functions of tourism: the cognitive function. The aim of the study was to review the definitions of school trips, determine their goals, functions and benefits in school education. The review indicates the complexity of the issues and the multi-facetedity of the discussed method. In addition, the task set out when conducting the research was to determine the importance of trips as an effective method of teaching and raising pupils at younger school age. Using the diagnostic survey method, research material was collected that included teacher and student feedback on the importance and benefits of a school trip. Based on the results of the research, it can be seen that the trip is a widely used method of teaching and upbringing in early school education, organized on average several times a school year. It fulfills many important functions and brings benefits for both students and teachers, constituting an interesting element of pedagogical work. Taking into account the conclusions of own research, a trip can be considered an effective method of teaching and upbringing. Combining elements of learning, entertainment and adventure, the trip is liked by students and an attractive method of teaching and upbringing, appreciated by experienced teachers of early school education.

Author Biographies

Beata Sufa, Pedagogical University of Cracow

Beata Sufa, PhD in Humanities in the field of pedagogy, Pedagogical University of Krakow. Her research area includes: pre-school and early school education, psycho-pedagogy of creativity, pedeutology. Academic interests are related to education of preschool and younger schoolchildren, strategies for development of creativity and entrepreneurship of children in elementary education, competences of preschool and early school education teachers.

Anna Winiarczyk-Raźniak, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography

Anna Winiarczyk-Raźniak, PhD, Pedagogical University of Krakow, Faculty of Geography and Biology, Institute of Geography, Department of Socio-Economic Geography. Her research interests include social geography of Latin American countries, especially ethnic and cultural composition, tourism in Latin America and hierarchies of world cities and command and control functions of cities created by large corporations.

References

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Będkowska, H. (2005). Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Warszawa: MULTICO Oficyna Wydawnicza.

Bielski, J. (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Impuls.

Bińczyk, G. (2003). Krajoznawstwo i jego związki z turystyką. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Boczukowa, B. (2001). Szkolne wycieczki krajoznawcze. Edukacja i Dialog, 6.

Czajkowska, Z., Czajkowski, St., Krawczyk, M. (1964). Wycieczka uczy i wychowuje. Warszawa: PZWS.

Chmielewska, L. (1972). Wycieczka w wychowaniu plastycznym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Czarnowski, A. (1974). Wędrówki górskie młodzieży szkolnej. Warszawa: Horyzonty.

Denek, K. (2002). Poza ławką szkolną. Poznań: Eruditus.

Denek, K. (2009). Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań: WSPiA.

Domerecka, B. (2008). Jak organizować szkolną turystykę. Warszawa: MUNICIPIUM SA.

Drogosz, M. (2009). Krajoznawstwo i turystyka w szkołach i placówkach oświatowych. Warszawa: Wolters Kluwers Polska.

Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp.

Goźlińska, E. (2009). Jak przygotować wycieczkę szkolną? Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Gruszka, J. (2002). Wycieczki – biwaki – obozy – kolonie. Jelenia Góra: Wydawnictwo Nauczycielskie – Spółka z o.o.

Janowski, I. (2004). Wycieczki szkolne. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Kaliński, M. (2002). Wycieczki dają okazję do rozwoju. Edukacja i Dialog, 6.

Kornak, A. S. (1979). Ekonomika turystyki. Warszawa: PWN.

Krawczyk, M. (1948). Wycieczki i ich organizacja i znaczenie, Warszawa: Wydawnictwo NK.

Kwilecki, K. (2013). Funkcje, motywy i potrzeby w turystyce. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Współczesne trendy w hotelarstwie, gastronomii i turystyce międzynarodowej”. Poznań. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4221/Funkcje,%20%20motywy%20i%20potrzeby%20w%20turystyce.pdf (dostęp: 02.03.2020)

Lange, A. (2003). Wycieczka w edukacji. Nowe w Szkole, 3.

Lubański, K. (1984). Turystyka młodzieży szkolnej. W: K. Przecławski (red.), Turystyka a człowiek i społeczeństwo. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Łobożewicz, T., Bieńczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Merski, J. (2002). Turystyka kwalifikowana. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomii.

Michl, W. (2011). Pedagogika przeżyć. Kraków: WAM.

Mika, M. (2007). Formy turystyki poznawczej. W: W. Kurek (red.), Turystyka, Warszawa: PWN, 198–232.

Palka, S. (2006). Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Paterka, S., Wieczorek, A., Gołaszewski, J. (2000). Organizacja wycieczek szkolnych, obozów stałych i wędrownych. Poznań: AWF.

Pieter, J. (1975). Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pięta, J. (2004). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: DRUKTUR.

Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Podoski, J. (1973). Turystyka szkolna. Poradnik dla nauczycieli – kierowników wycieczek krajoznawczo – turystycznych młodzieży szkolnej. Warszawa: Sport i Turystyka.

Przecławski, K. (1973). Turystyka a wychowanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Przecławski, K. (1986). Humanistyczne podstawy turystyki. Warszawa: Instytut Turystyki.

Von Rohrscheidt, A. (2016). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: Wydawnictwo KulTour.pl

Sobocki, M. (2009). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sokołowski, S. (1996). Wykorzystanie obserwacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Życie Szkoły, 2.

Szkolak, A. (2009). Spacery i wycieczki jako niezbędny element rozwoju aktywności dziecięcej, W: J. Karczewska, M. Kwaśniewska (red.), Dziecko sześcioletnie w szkole. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o.

Sztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” Sp. z. o. o.

Szulc, W. (1999). Wycieczki szkolne, wycieczki sentymentalne. Wychowanie na co Dzień, 7–8.

Szymański, S. (1978). Wycieczki szkolne do zabytków kultury. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Węglińska, M. (2010). Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wojtycza, J. (2000). Organizacja turystyki młodzieży szkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Zaczyński, W. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.

Źródła internetowe:

http://kuratorium.krakow.pl/user/sok/MP_201702021338_0.pdf (dostęp 15.03.2017).

http://www.szp.jordanow.pl/index.php/en/home (dostęp 25.04.2017).

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles