Sources of pedagogical innovations in geographical education – selected issues
Keywords:
pedagogical innovations, geography, geography textbooks, geography curriculumAbstract
The term innovation appears frequently in various contexts. In recent years we have experienced an increase in publications on pedagogical innovations in geography education. This increase in interest in this topic stems from many factors. The significant changes include economic, social and cultural and the search for new concept of education. The aim of his study was to identify sources of pedagogical innovations and their impact on geography curriculum. The first part shows the understanding of the term innovation in pedagogy. Then, an analysis of sources of innovation in teaching geography was conducted. The second part shows the results of the analysis and evaluation of the impact of analyzed sources of innovation on geography curriculum and textbooks.References
Augustyniak, M. (1997). Dynamiczne oblicze Ziemi w polskich podręcznikach geografii. Sosnowiec: Wydawnictwo UŚ.
Balderstone, D. (Ed.) (2009). Secondary Geography. Handbook. Sheffield: Geographical Association.
Der Lehrplan für die Unterstufe der allgemeinbildenden höheren Schulen. Bundesgesetzblatt für die Österreich, Nr 88/1985, Nr 591/1986. In: Beiträge zur Lehrerfortbildung. Band 33. Schulgeographie in Mitteleuropa. OBV Viena 1990.
Dziennik Urzędowy z dnia 26 sierpnia 2011 r. Nr 176, poz. 1051.
Geografia kl. V–VIII. Program nauczania w 8-letniej szkole podstawowej. (1962). Warszawa: PZWS.
Geography in the National Curriculum. (1995). Department For Education. London: HMSO.
Graves, N. (1982). New UNESCO Source Book for Geography Teaching. Paris: UNESCO.
Graves, N. (2001). School Textbook Research: The case of geography 1800–2000. London: Institute of Education. University of Education.
Grundlehrplan Geographie. Ein Vorschlag. (1999). VDSG Bretten.
Haubrich, H. (Ed.) (2006). Geographie unterrichten lernen. Die neue Didaktik der Geographie konkret. München, Düsseldorf, Stuttgart, Oldenburg: GmbH.
Huberman, M. (2006). Innovation up Close. Improvement work. London: Springer.
Luck, J. (2003). Does Geography Shape the Nature of an Educational Innovation? Journal of Research in Rural Education, 18(3), 152–158.
Okoń, W. (2007). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Palka, S. (1988). Innowacje dydaktyczne jako czynnik rozwoju aktywności twórczej dziecka. W: S. Popek (red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.
Pietrasiński, J. (1970). Ogólne i psychologiczne zagadnienie innowacji. Warszawa: PWN.
Piskorz, S. (1997). Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: PWN.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjum. (1999). Warszawa: MEN.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, t. 5, Edukacja przyrodnicza. (2009). Warszawa: MEN.
Program nauczania w szkole podstawowej. (1959). Warszawa: PZWS.
Program szkoły podstawowej. Geografia klasy IV–VIII. (1983). Warszawa: WSiP.
Pulinowa, M.Z. (1994). Teoretyczne podstawy szkolnej geografii. Czasopismo Geograficzne, t. 65, 3–4, 357–367.
Rawding, Ch. (2013). Effective Innovation in the Secondary Geography Curriculum: a practical guide. London and New York: Routledge.
Smak, E. (1997). Z zagadnień innowatyki pedagogicznej. Opole: Uniwersytet Pedagogiczny.
Tracz, M. (2007). Nauczanie geografii w Niemczech – założenia, cele i treści kształcenia. W: B. Wójtowicz (red.), Kształcenie geograficzne we współczesnym świecie. Różnorodność koncepcji kształcenia. Kielce: Akademia Świętokrzyska, 129–141.
Walford, R. (1995). Geography 15–19: retrospect and prospect. W: E.M. Rowling & R.A. Daugherly (Eds.), Geography into the Twenty-first Century. 135–138.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.