Professor Jan Flisa – master for students PhD study in the didactic of geography
Keywords:
Jan Flis, phd studies, didactic of geographyAbstract
In the first part of this paper the author presents her own path as a teacher. During her professional career she has met the Professor numerous times. The first time was when she was a geography student at the Jagiellonian University. The subsequent occasions occurred when she was a geography teacher in primary school and also as a PhD student of the didactics of geography. In main part of the paper the author presented the curriculum of the PhD studies in the field of didactics of geography at the Higher College of Teacher Training (now the Pedagogical University of Cracow). The author evaluated the above-mentioned curriculum from various points of view.References
Górska, J., Hibszer, A., Kardas, K., Lubelska, M., Pordes-Wasilewska, M., Tracz, M. (1997). Podstawa programowa edukacji geograficznej (założenia psychologiczne i geograficzne). W: A. Breymeyer i in. (red.), Przyrodnicze i społeczne walory Mazowsza w dobie restrukturyzacji. Rynia-Warszawa: Wyd. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, 9–17.
Kucharska, M. (1982). Strukturyzacja materiału nauczania z zakresu geografii osadnictwa w szkole ogólnokształcącej. Prace Geograficzne, 9, 77–91.
Lubelska, M. (1985). Kształcenie umiejętności technicznych i sposoby ich sprawdzania w nauczaniu geografii w klasach IV – VIII, cz I tekst, cz. II – zbiór zadań i ćwiczeń. W: Streszczenia prac habilitacyjnych i doktorskich 1983. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 96–97.
Lubelska, M. (1991). Rodzaje umiejętności technicznych kształtowanych w procesie nauczania uczenia się geografii. Zeszyty Naukowe UJ, Prace Geograficzne, 87, 131 -138.
Reforma systemu edukacji. Projekt. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Warszawa: WSIP, 141–142, 171–173 , 189.
Standardy osiągnięć szkolnych (przykłady zapisywania). Materiały do dyskusji. (1997). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Departament Analiz i Prognoz Edukacyjnych, 37–43.
Inne źródła:
Archiwum Uniwersytetu Pedagogicznego:
– katalog prac doktorskich, 3340/5.
– programy, plany, siatki godzin studiów doktoranckich 1974 -2009, 3341/4.
– wykazy uczestników studiów stacjonarnych i zaocznych 1972 -1981 /studia doktoranckie
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.