The importance of extracurricular activities in children’s psychomotor and emotional development from parents’ perspective

Authors

  • Magdalena Kwiek University of the Commission of National Education in Krakow
  • Agnieszka Bartoszek University of the Commission of National Education in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.5

Keywords:

extracurricular activities, free time, physical development, social competences

Abstract

The way children and young people spend their free time is crucial for proper psychomotor development. Well-structured free time supports social development, shapes moral values, instills everyday cultural principles, and promotes a healthy lifestyle. It serves not only as a means of rest and entertainment but also as an opportunity for learning, habit formation, and gaining life experiences. The aim of this study was to analyze parents’ opinions regarding the impact of extracurricular activities on certain aspects of psychomotor development in children attending additional classes at the EKOLAND facility. The study was conducted among 54 participants using a survey questionnaire. The results showed that parents most often chose sports and recreational activities for their children, typically held twice a week. The majority of parents expressed a positive opinion on the significance of extracurricular activities, observing a strong impact on their children’s physical fitness, motivation to learn, emotional development, and knowledge acquisition. In conclusion, the authors noted that this positive perception of children’s participation in sports classes could be influenced by the favorable location of the facility, high parental awareness, and the young age of the children, who do not yet fully manage their free time independently.

References

Banach, M. (2015). Wybrane aspekty czasu wolnego uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 35(1), 193–207.

Becker, L.B., Han, J.Y., Wilcox, D., Vlad, T. (2014). The Effects of Pre-university Study of Journalism on Entry to the Job Market. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(2), 344.

Chmiel, M. (2018). Czynniki determinujące wybór przez rodziców zajęć pozaszkolnych dzieci. Edukacja – Technika – Informatyka, 4, 475–480.

Forneris, T., Camiré, M., Williamson, R. (2014). Extracurricular Activity Participation and the Acquisition of Developmental Assets: Differences Between Involved and Noninvolved Canadian High School Students. Applied Developmental Science, 19(1), 47.

Kasprzak, K. (2014). Czas wolny dzieci i młodzieży z terenów wiejskich (na przykładzie badań w gminie Cekcyn). Studia z Teorii Wychowania: Półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, 5/1(8), 195–208.

Kmiecińska, M. (2018). Zajęcia pozalekcyjne jako jedna z form wykorzystania czasu wolnego wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 2(38), 61–66.

Kosendiak, A. (2023). Aktywne formy spędzania czasu wolnego. Wrocław: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich, 12–35, 43–46, 92–119.

Oberle, E., Ji, X.R., Guhn, M., Schonert-Reichl, K.A., Gadermann, A.M. (2019). Benefits of Extracurricular Participation in Early Adolescence: Associations with Peer Belonging and Mental Health. J. Youth Adolesc., 48(11), 1–5.

Olszewski-Strzyżowski, J., Dróżdż, R. (2017). Sposoby spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży a ich aktywność fizyczna. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, 1(11), 51–68.

Pater, R. (2015). Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci. Kraków: Uniwersytet Jagielloński: 11–30. Edukacja Elementarna w Praktyce, 35/1, 11–31.

Pejś, A., Turek, P. (2016). Alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego formą przeciwdziałania ryzykownych zachowań wśród dzieci i młodzieży. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, 42–152.

Pindera, A. (2007). Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych. Nauczyciel i Szkoła, 34(36–37), 215–220.

Romanov, A.A., Zavertyayeva, Yu.A. (2020). Tertiary Learning Environment and Extracurricular Activities. Proceedings of the International Scientific Conference Digitalization of Education: History, Trends and Prospects, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 437, 784–787.

Sadowska, E., Skoczylas-Krotla, E. (2007). Czas wolny dziecka – wybrane aspekty zagadnienia. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: Kwartalnik dla Nauczycieli, 3, 25–32.

Szewczuk, K. (2015). Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci klas trzecich szkoły podstawowej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(35), 47–72.

Trempała, E. (l992). Szkoła a edukacja równoległa. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. Katowice: Zespół Szkół Poligraficzno‑Mechanicznych.

Warchoła, M. (2019). Rola rodziny w procesie wychowania do czasu wolnego, rekreacji i turystyki. Jarosław: Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza: 126–135.

Warchoła, M. (2019). Rola rodziny w procesie wychowania do czasu wolnego, rekreacji i turystyki. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(2), 119–142.

Wnuk-Lipiński, E. (1985). Czas wolny – współczesność i perspektywy. Warszawa: PWN.

Woźniak, G., Adasiewicz, E. (2021). Znaczenie czasu wolnego w kształtowaniu zainteresowań dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pedagogika Rodziny, 1, 13–21.

Published

2025-06-21

Issue

Section

Articles