Wycieczka jako metoda nauczania i wychowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.15.15Słowa kluczowe:
edukacja wczesnoszkolna; metoda sondażu diagnostycznego; turystyka poznawcza; wycieczkaAbstrakt
Wycieczka jest jedną z najpopularniejszych form kontaktu z otaczającym człowieka środowiskiem. Jest to ważna metoda, stosowana w dydaktyce szkolnej, w której wykorzystywana jest jedna z ważniejszych funkcji turystyki: funkcja poznawcza. Celem opracowania było dokonanie przeglądu definicji dotyczących wycieczek szkolnych, określenie ich celów, funkcji i korzyści, jakie przynoszą w szkolnej edukacji. Dokonany przegląd wskazuje na złożoność problematyki i wieloaspektowość omawianej metody. Ponadto zadaniem, jakie sobie postawiono, przeprowadzając badania, było określenie, jakie jest znaczenie wycieczki jako skutecznej metody nauczania i wychowania uczniów w młodszym w wieku szkolnym. Za pomocą metody sondażu diagnostycznego zgromadzono materiał badawczy obejmujący opinie nauczycieli i uczniów na temat znaczenia i korzyści płynących z wycieczki szkolnej. Na podstawie wyników badań można zauważyć, że wycieczka jest powszechnie stosowaną metodą nauczania i wychowania w edukacji wczesnoszkolnej, organizowaną średnio kilka razy w roku szkolnym. Spełnia wiele ważnych funkcji oraz przynosi korzyści zarówno dla uczniów jak i nauczycieli, stanowiąc ciekawy element pracy pedagogicznej. Biorąc po uwagę wnioski z badań własnych, można uznać wycieczkę za efektywną metodę nauczania i wychowania. Łącząc w sobie elementy nauki, rozrywki i przygody wycieczka jest lubianą przez uczniów i atrakcyjną metodą nauczania i wychowania, docenianą przez doświadczonych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Bibliografia
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Będkowska, H. (2005). Wycieczka do lasu. Poradnik dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Warszawa: MULTICO Oficyna Wydawnicza.
Bielski, J. (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Impuls.
Bińczyk, G. (2003). Krajoznawstwo i jego związki z turystyką. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Boczukowa, B. (2001). Szkolne wycieczki krajoznawcze. Edukacja i Dialog, 6.
Czajkowska, Z., Czajkowski, St., Krawczyk, M. (1964). Wycieczka uczy i wychowuje. Warszawa: PZWS.
Chmielewska, L. (1972). Wycieczka w wychowaniu plastycznym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Czarnowski, A. (1974). Wędrówki górskie młodzieży szkolnej. Warszawa: Horyzonty.
Denek, K. (2002). Poza ławką szkolną. Poznań: Eruditus.
Denek, K. (2009). Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań: WSPiA.
Domerecka, B. (2008). Jak organizować szkolną turystykę. Warszawa: MUNICIPIUM SA.
Drogosz, M. (2009). Krajoznawstwo i turystyka w szkołach i placówkach oświatowych. Warszawa: Wolters Kluwers Polska.
Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp.
Goźlińska, E. (2009). Jak przygotować wycieczkę szkolną? Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Gruszka, J. (2002). Wycieczki – biwaki – obozy – kolonie. Jelenia Góra: Wydawnictwo Nauczycielskie – Spółka z o.o.
Janowski, I. (2004). Wycieczki szkolne. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Kaliński, M. (2002). Wycieczki dają okazję do rozwoju. Edukacja i Dialog, 6.
Kornak, A. S. (1979). Ekonomika turystyki. Warszawa: PWN.
Krawczyk, M. (1948). Wycieczki i ich organizacja i znaczenie, Warszawa: Wydawnictwo NK.
Kwilecki, K. (2013). Funkcje, motywy i potrzeby w turystyce. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Współczesne trendy w hotelarstwie, gastronomii i turystyce międzynarodowej”. Poznań. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4221/Funkcje,%20%20motywy%20i%20potrzeby%20w%20turystyce.pdf (dostęp: 02.03.2020)
Lange, A. (2003). Wycieczka w edukacji. Nowe w Szkole, 3.
Lubański, K. (1984). Turystyka młodzieży szkolnej. W: K. Przecławski (red.), Turystyka a człowiek i społeczeństwo. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Łobożewicz, T., Bieńczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Maszke, A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Merski, J. (2002). Turystyka kwalifikowana. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomii.
Michl, W. (2011). Pedagogika przeżyć. Kraków: WAM.
Mika, M. (2007). Formy turystyki poznawczej. W: W. Kurek (red.), Turystyka, Warszawa: PWN, 198–232.
Palka, S. (2006). Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Paterka, S., Wieczorek, A., Gołaszewski, J. (2000). Organizacja wycieczek szkolnych, obozów stałych i wędrownych. Poznań: AWF.
Pieter, J. (1975). Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pięta, J. (2004). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: DRUKTUR.
Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Podoski, J. (1973). Turystyka szkolna. Poradnik dla nauczycieli – kierowników wycieczek krajoznawczo – turystycznych młodzieży szkolnej. Warszawa: Sport i Turystyka.
Przecławski, K. (1973). Turystyka a wychowanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Przecławski, K. (1986). Humanistyczne podstawy turystyki. Warszawa: Instytut Turystyki.
Von Rohrscheidt, A. (2016). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: Wydawnictwo KulTour.pl
Sobocki, M. (2009). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sokołowski, S. (1996). Wykorzystanie obserwacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Życie Szkoły, 2.
Szkolak, A. (2009). Spacery i wycieczki jako niezbędny element rozwoju aktywności dziecięcej, W: J. Karczewska, M. Kwaśniewska (red.), Dziecko sześcioletnie w szkole. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o.
Sztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” Sp. z. o. o.
Szulc, W. (1999). Wycieczki szkolne, wycieczki sentymentalne. Wychowanie na co Dzień, 7–8.
Szymański, S. (1978). Wycieczki szkolne do zabytków kultury. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Węglińska, M. (2010). Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wojtycza, J. (2000). Organizacja turystyki młodzieży szkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Zaczyński, W. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Źródła internetowe:
http://kuratorium.krakow.pl/user/sok/MP_201702021338_0.pdf (dostęp 15.03.2017).
http://www.szp.jordanow.pl/index.php/en/home (dostęp 25.04.2017).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.