Aktywizacja uczniów poprzez projekt wycieczki geograficznokrajoznawczej „Żuławy Wiślane – znane i nieznane” w klasie siódmej szkoły podstawowej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.14.6Słowa kluczowe:
geografia, szkoła podstawowa, projekt edukacyjny, wycieczka geograficznokrajoznawcza, Żuławy WiślaneAbstrakt
W artykule przedstawiono projekt wycieczki geograficzno-krajoznawczej, która łączy edukację geograficzną z krajoznawstwem. Na tym przykładzie oparto tezę, że metoda projektu geograficzno-krajoznawczego inspiruje i aktywizuje uczniów do zdobywania wiedzy poprzez entuzjazm i pasję poznania. To powoduje, że uczeń podejmuje rolę odkrywcy, a podczas wycieczki, jako geograf i przewodnik, dzieli się wiedzą i objaśnia walory i atrakcje turystyczne. Projekt poszerza i pogłębia wiedzę z zakresu geografii regionalnej oraz historii Polski. Jego realizację przewidziano w klasie siódmej szkoły podstawowej, podczas zajęć pozalekcyjnych w ramach pracy w szkolnym kole geograficznym lub klubie krajoznawczo-turystycznym.
Bibliografia
Angiel, J., Szarzyńska, A. (2006). Metoda projektu w edukacji geograficznej. Geografia w Szkole 6(67), 12–16.
Atlas geograficzny Polska, kontynenty, świat, szkoła podstawowa 5–8. (2019). Warszawa: Nowa Era.
Barwinek, G. (2005). Metoda projektu w edukacji regionalnej. Geografia w Szkole, 2(58), 41–49.
Biel, E., Szumiec, M. (2013). Wykorzystanie walorów turystyczno-krajoznawczych wycieczek szkolnych w procesie dydaktyczno-wychowawczym. W: Campion M. (red.), Changing the world: social, cultural and political pedagogies in civic education. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 181–194.
Głodek, J. (1967). Dolna Wisła. W: Kolago C. (red.), Z biegiem Wisły. Warszawa: Wydawnictwo Geologiczne, 418–483.
Głowacz, A., Lechowicz, A., Lechowicz, M., Stankiewicz, P. (2017a). Geografia 7 podręcznik. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Głowacz, A., Lechowicz, A., Lechowicz, M., Stankiewicz, P. (2017b). Geografia szkoła podstawowa program nauczania szkoła podstawowa klasy 5–8. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Groenwald, M. (2017). Interdyscyplinarne podejście w edukacji geograficznej. Geografia w Szkole, 4(69), 30–32.
Justa, J. (2014). Osadnicy na Ziemi Malborskiej w 1945 roku. Zmiany ludnościowe i kształtowanie się życia społecznego. W: Gąsiorowski A., Hochleitner J. (red.), Żuławy w 1945 roku. Sztutowo: Muzeum Stutthof, 175–182.
Jóźwiak, E. (2006). Osobliwości przyrody wysp południowego Bałtyku. Geografia w Szkole, 5(59), 26–38.
Kondracki, J. (2009). Geografia regionalna Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kowalski, R. (2016). Ostróda Iława-Elbląg Z dziejów żeglugi śródlądowej. Olszty: Edytor Ers.
Malarz, R., Szubert, M., Rachwał, T. (2017). Planeta Nowa 7. Warszawa: Nowa Era.
Marszałek, Ł. (2016). Piesza wycieczka szkolna w edukacji regionalnej. Słupskie prace geograficzne, 13, 151–162.
Metoda projektu w szkole. Seria dziś i jutro (gimnazjum/wiedza o społeczeństwie). Warszawa: Nowa Era, https://www.dlanauczyciela.pl/756,metoda-projektu-w-szkole-pdf
Michalczyk, J. (2018). Krajoznawstwo i turystyka w edukacji jutra. Geografia w Szkole, 68(2), 42–44.
Mileska M., I. (1998). Słownik geograficzno-krajoznawczy Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lechowicz, A., Lechowicz, M., Stankewicz P., Głowacz, A. (2018). Geografia 5 podręcznik. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Plit, J. (2010). Naturalne i antropogeniczne przemiany krajobrazów delty Wisły, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 13, 13–28.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, Szkoła podstawowa, Geografia, (2017). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pozyskano z www.reformaedukacji. men.gov.pl
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r., w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Sadoń-Osowiecka, T. (2010). Krajoznawstwo i turystyka szkolona jako edukacyjna alternatywa – konteksty przyrodnicze, społeczne, kulturowe i pedagogiczne. Problemy Ekologii, 3(14), 156–161.
Słobodzian, M. (2018). Projekt edukacyjny jako metoda aktywizująca. Geografia w Szkole, 2(70).
Starkel, L. (2001). Historia doliny Wisły od ostatniego zlodowacenia do dziś. Monografie Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2.
Szewczyk I., Szewczyk R. (2011). Szlaki turystyczne. Warszawa: carta blanca.
Szlajfer, F., Zaniewicz, Z., Rachwał, T., Malarz R. (2018). Planeta Nowa 5. Warszawa: Nowa Era.
Szkurłat, E., Głowacz, A., Adamczewska, M., Dzięcioł-Kurczoba, B., Maj, D. (2014). Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/682/
Szukalski, J. (1975). Żuławy Wiślane. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Tuz, E.M., Dziedzic, T. (2017). Program nauczania geografii dla szkoły podstawowej – Planeta Nowa. Warszawa: Nowa Era.
Wieczorek, M., Nadstawna, A. (red.), (2018). Polska niezwykła. Warszawa: Demart.
Zaparucha, A. (2006). Projekty edukacyjne w Polsce i Wielkiej Brytanii. Nauczanie geografii metodą projektu. Propozycja lekcji w gimnazjum, Geografia w Szkole, 6(59).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.