Znaczenie zajęć pozalekcyjnych w rozwoju psychomotorycznym i emocjonalnym dzieci w opinii rodziców

Autor

  • Magdalena Kwiek Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Agnieszka Bartoszek Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.21.5

Słowa kluczowe:

czas wolny, kompetencje społeczne, rozwój fizyczny, zajęcia pozaszkolne

Abstrakt

Sposób spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież ma kluczowe znaczenie w prawidłowym rozwoju psychomotorycznym. Odpowiednio zaplanowany czas wolny wspiera rozwój społeczny, kształtuje uczucia moralne, wprowadza zasady kultury życia codziennego i promuje zdrowy styl życia. Pełni nie tylko funkcję odpoczynku i rozrywki, lecz także służy poznawaniu świata, wyrabianiu nawyków i zdobywaniu życiowych doświadczeń. Celem badań autorek było poznanie opinii rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia dodatkowe w placówce EKOLAND, zlokalizowanej w pobliżu Krakowa, na temat wpływu tych zajęć na
niektóre aspekty rozwoju psychomotorycznego dzieci. Badania przeprowadzono w grupie 54 osób za pomocą kwestionariusza ankiety. Respondenci najczęściej wybierali dla dzieci zajęcia sportowo-rekreacyjne odbywające się dwa razy w tygodniu. Stwierdzono, że większość rodziców wyraża pozytywną opinię na temat znaczenia zajęć pozaszkolnych. Zaobserwowali oni u dzieci duży wpływ tych zajęć na kształtowanie sprawności fizycznej, motywację do nauki, a także rozwój cech związanych z emocjami i przyswajaniem wiedzy. Tak pozytywne wyniki mogły wynikać z dogodnej lokalizacji placówki, wysokiej świadomości rodziców oraz młodego wieku dzieci, które samodzielnie nie dysponują swoim czasem wolnym.

Bibliografia

Banach, M. (2015). Wybrane aspekty czasu wolnego uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 35(1), 193–207.

Becker, L.B., Han, J.Y., Wilcox, D., Vlad, T. (2014). The Effects of Pre-university Study of Journalism on Entry to the Job Market. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(2), 344.

Chmiel, M. (2018). Czynniki determinujące wybór przez rodziców zajęć pozaszkolnych dzieci. Edukacja – Technika – Informatyka, 4, 475–480.

Forneris, T., Camiré, M., Williamson, R. (2014). Extracurricular Activity Participation and the Acquisition of Developmental Assets: Differences Between Involved and Noninvolved Canadian High School Students. Applied Developmental Science, 19(1), 47.

Kasprzak, K. (2014). Czas wolny dzieci i młodzieży z terenów wiejskich (na przykładzie badań w gminie Cekcyn). Studia z Teorii Wychowania: Półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, 5/1(8), 195–208.

Kmiecińska, M. (2018). Zajęcia pozalekcyjne jako jedna z form wykorzystania czasu wolnego wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 2(38), 61–66.

Kosendiak, A. (2023). Aktywne formy spędzania czasu wolnego. Wrocław: Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich, 12–35, 43–46, 92–119.

Oberle, E., Ji, X.R., Guhn, M., Schonert-Reichl, K.A., Gadermann, A.M. (2019). Benefits of Extracurricular Participation in Early Adolescence: Associations with Peer Belonging and Mental Health. J. Youth Adolesc., 48(11), 1–5.

Olszewski-Strzyżowski, J., Dróżdż, R. (2017). Sposoby spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży a ich aktywność fizyczna. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii, 1(11), 51–68.

Pater, R. (2015). Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci. Kraków: Uniwersytet Jagielloński: 11–30. Edukacja Elementarna w Praktyce, 35/1, 11–31.

Pejś, A., Turek, P. (2016). Alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego formą przeciwdziałania ryzykownych zachowań wśród dzieci i młodzieży. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, 42–152.

Pindera, A. (2007). Zajęcia pozalekcyjne uczniów szkół gimnazjalnych. Nauczyciel i Szkoła, 34(36–37), 215–220.

Romanov, A.A., Zavertyayeva, Yu.A. (2020). Tertiary Learning Environment and Extracurricular Activities. Proceedings of the International Scientific Conference Digitalization of Education: History, Trends and Prospects, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 437, 784–787.

Sadowska, E., Skoczylas-Krotla, E. (2007). Czas wolny dziecka – wybrane aspekty zagadnienia. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: Kwartalnik dla Nauczycieli, 3, 25–32.

Szewczuk, K. (2015). Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci klas trzecich szkoły podstawowej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(35), 47–72.

Trempała, E. (l992). Szkoła a edukacja równoległa. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. Katowice: Zespół Szkół Poligraficzno‑Mechanicznych.

Warchoła, M. (2019). Rola rodziny w procesie wychowania do czasu wolnego, rekreacji i turystyki. Jarosław: Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza: 126–135.

Warchoła, M. (2019). Rola rodziny w procesie wychowania do czasu wolnego, rekreacji i turystyki. Studia Paedagogica Ignatiana, 22(2), 119–142.

Wnuk-Lipiński, E. (1985). Czas wolny – współczesność i perspektywy. Warszawa: PWN.

Woźniak, G., Adasiewicz, E. (2021). Znaczenie czasu wolnego w kształtowaniu zainteresowań dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pedagogika Rodziny, 1, 13–21.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-21

Numer

Dział

Artykuły