Społeczne starzenie się w kontekście bezpieczeństwa społecznego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.20.5Słowa kluczowe:
starość, starzenie się, społeczeństwo, bezpieczeństwoAbstrakt
Mówiąc o starzeniu się społeczeństw, można postawić dwa pytania. Pierwsze z nich odnosi się do postrzegania, czyli w jakich kategoriach rozpatrywać starzenie się społeczeństw. W kategorii kwestii społecznej czy problemu społecznego? Drugie pytanie dotyczy skutków starzenia się społeczeństw. Jest to związane z koniecznością zamian w wielu obszarach życia społecznego, tak aby dostosować je do osób starszych. Nie chodzi wyłącznie o obszary, które częściej są kojarzone z osobami starszymi jak wsparcie społeczne czy zdrowotne. Ale wszelkie pozostałe aspekty życia społecznego, z których seniorzy korzystają. Odnieść się tu należy zarówno do rynku pracy, który w dalszym ciągu stanowi dla osób starszych istotny aspekt ich życia, warunków mieszkaniowych, a także udziału w kulturze, rekreacji czy edukacji. Odrębnym zagadnieniem staje się kwestia bezpieczeństwa osób starszych w społeczeństwie. Wskazane aspekty z jednej strony odnoszą się do działań podejmowanych w ramach polityki społecznej i socjologicznych teorii starzenia się, a z drugiej w sposób istotny wpływają na jakość życia osób starszych.
Bibliografia
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wyd. Zysk i S‑ka, Poznań 2004,
Halicki J., Społeczne teorie starzenia się, [w:] Zostawić ślad na ziemi, (red.) M. Halicka, J. Halicki, Wyd. Uniwersytet w Białymstoku, 2006,
Kuypers J.A., Bengtson L.V., Social breakdown and competence: A model of normal aging. Human development, vol. 16, 1973
Szukalski P.: Aktywność zawodowa. W: Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce. Red. Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P. Poznań 2012,
Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki, Kancelaria Senatu, Warszawa, 2011
Turner J., Helms D., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.