Geography Didactics – theory and methodology (Bulgarian case)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.12.10Słowa kluczowe:
geografia, dydaktyka geografii, edukacja, edukacja geograficznaAbstrakt
Zrozumienie, opanowanie i zastosowanie nowych pomysłów w dydaktyce geografii to prawdziwy krok w kierunku osiągnięcia wysokiego poziomu profesjonalizmu w edukacji geograficznej w Bułgarii. Taki profesjonalizm według nas oznacza trzy rzeczy: opartą na nauce (nie tylko intuicyjną) działalność zawodową, wysokie i trwałe rezultaty, wyraźne pozytywne nastawienie do niej. Podejście takie jest niezbędne jako podstawa w rozwiązywaniu bieżących problemów bułgarskiej edukacji geograficznej o różnym charakterze: w przygotowaniu i kwalifikacji kadr; w opracowywaniu dokumentacji badań geograficznych i ekonomicznych; w opacowywaniu programów badawczych i projektów w praktyce szkolnej. Niewątpliwie musimy opierać się na zasadach dydaktyki - jej teorii i metodologii, ponieważ jest to punkt wyjścia do twórczego rozwiązywania problemów lub realizacji przyszłych zadań edukacji geograficznej. W tym kontekście, w obliczu coraz bardziej zlożonych nowoczesnych zadań publicznych i postaw wobec edukacji, konieczna jest stosowna interpretacja dydaktyki geografii jako nauki. Przedkladamy naszą wizję na: jej istotę, przedmiot i zagadnienia; miejsce wśród nauk; zadania naukowe i metody badań. Przedstawiamy kierunki rozwoju i potencjał naukowy.
Bibliografia
Bijkov, G., Kraevski, V. (2007). Methodology and methods of pedagogical research, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
Bӧhn, D. (1999). Geographiedidaktik. In: D. Bӧhn (Hg.). Didaktik der Geographie. Begriffe, München: Oldenburg, 50–52
Gaitandjieva, R. (2000). Strategy of Geographical Education in High School in the New Realities, Sofia: Anubis
Gaitandjieva, R., Tzankova, L. (2018). Theoretical-Methodological Basis of Modern Didactics of Geography (Excerpt from Unpublished Works). In: S. Karastoyanov, et al. Regional Development and Policy. Sofia: MELANI, 252–262
Kanchev, D. (2000). Methodology of geography education. 3. edition, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
Kӧck, H. (1991). Didaktik der Geographie – Methodologie, München: Oldenburg
Panchehnikova, L. M. (1983). Whole training geography. In: Methodology training geographies in middle school. Moscow
Rinschede, G. (2007). Geographiedidaktik. 3. Auflage, Paderborn u.a.: Ferdinand Schӧningh
Tzankova, L. (2005). Geography Didactics Guide, Sofia: “St. Kliment Ohridski”
Tzankova, L., et. al (2015). Geography Didactics – Between Theory and Practice. In: Achievements, up-to-date and challenges of geographical science and perceptions. University of Beograd – Faculty of Geography, Beograd, october 2015, 168
Vasileva, M. (2018). Current Issues of Modern Didactics of Geography. Guide to seminars. Sofia: MELANI
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.