ICT in geographic education in the reformed educational system
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.12.3Keywords:
information and communication technologies, ICT, geographic education, modern teaching aids.Abstract
The subject of this article is information and communication technologies (ICT) in geographic education according to the new core curriculum from 2017 (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej …, 2017). For the purposes of analysis of the possibilities of using ICT in the school, five models have been developed regarding the inclusion of ICT in the teaching program. From the simplest models, which involve searching for didactic materials for online geography lessons on the Internet by the teacher, to the most advanced ones - related to the presence of ICT throughout education process. Each subsequent model is characterized by a greater involvement of teachers and students in the use of ICT in school practice. The analysis of the new core curriculum for geography shows that in both primary and post-primary school, selected content should be implemented using information and communication technologies. The examples of free ICT tools presented in the study (“Worldometers”, “Geographic Games, Play and Explore the World”, “Kineticcity”, “Ventusky”, “LearningApps” and “Scholaris”) are an excellent teaching aids. They help the student to better understand different, sometimes complex geographic issues.
References
Bitner, N., Bitner, J. (2002). Integrating Technology into the Classroom: Eight Keys to Success. Journal of Technology and Teacher Education, 10(1), 95–100.
Gaible, E., Burns, M. (2005). Using technology to train teachers: appropriate uses of ICT for teacher professional development in developing countries. Washington, DC: infoDev/World Bank.
Groenwald, M. (2015). Nauczyciel geografii w świecie nowych mediów. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 13–25.
Hibszer, A., Szkurłat, E. (2015), Wstęp. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 7–8.
Jacobsen, M., Clifford, P., Friesen, S. (2002). Preparing teachers for technology integration: Creating a culture of inquiry in the context of use. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2(3), 363–388.
Klimczuk, A. (2010). Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce. W: D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej. Łódź: Wydawnictwo Biblioteka, 92–107.
Liu, S. (2011), Factors related to pedagogical beliefs of teachers and technology integration. Computers & Education, 56(4), 1012–1022.
Making sense of a world in motion (2015). Ernst & Young Global Limited report, dostęp: 2018.10.09. Pozyskano z: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/ey-megatrends-report-2015/$FILE/ey-megatrends-report-2015.pdf
Malikowski, J. (2014). Wyzwania, szanse i zagrożenia niesione przez niektóre trendy cywilizacyjne. Podstawy Edukacji, 7, 85–123.
Piróg, D. (2015). Technologie informacyjno-komunikacyjne na nauczycielskich studiach geograficznych. Rozważania teoretyczne i wyniki badań. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 109–121.
Podgórski, Z. (1991). Podnoszenie skuteczności nauczania geografii przez zastosowanie mikrokomputerów. Geografia jako nauka i przedmiot nauczania w Polsce. Toruń: UMK, 21–29.
Podgórski, Z. (1992). Podnoszenie skuteczności nauczania geografii przez zastosowanie mikrokomputerów. W: Materiały na 41. Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego. I Konferencja „Geografia i aktualne problemy miasta Krakowa i regionu”, Kraków 26–29 czerwca 1992 r. Kraków: Oddział Krakowski PTG, IGiPZ PAN, IG UJ, IG WSP, 119–121.
Puma, M.E., Chaplin, D., Pape, A.D. (2000). E-rate and the digital divide: A preliminary analysis from the integrated studies of educational technology. Washington, DC: U.S. Department of Education.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. poz. 356/2017.
Sandholtz, J.H., Ringstaff, C., Dwyer, D.C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College.
Smerdon, B., Cronen, S., Lanahan, L., Anderson, J., Iannotti, N., Angeles, J. (2000). Teachers’ tools for the 21st century: A report on teachers’use of technology (Statistical Analysis Report NCES 2000-102). Washington, DC: National Center for Education Statistics.
Szczęsna, J., Gawrysiak, L. (2015). Potrzeby nauczycieli w zakresie kształtowania umiejętności związanych z TIK oraz ograniczenia w korzystaniu z narzędzi informatycznych. W: A.Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 123–135.
Szkurłat, E., Hibszer, A., Piotrowska, I., Rachwał, T. (2017). Geografia. Szkoła podstawowa. Podstawowe założenia, filozofia zmiany i kierunki działania, dostęp: 2018.20.02. Pozyskano z: https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/Geografia/
Tomczewska-Popowycz, N. (2015). Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach geografii w opinii uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W: A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym. Założenia teoretyczne. Diagnoza wykorzystania T. 4. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG. Łódź: Komisja Edukacji Geograficznej PTG, 137–149.
Źródła internetowe – dostęp 2018.10.15:
http://platforma.eduscience.pl/users/sign_in
http://scholaris.pl/zasob/105505?eid()=SRE&sid()=GEO5&bid=0&iid=&api=
http://www.epodreczniki.pl/begin/
http://www.epodreczniki.pl/begin/o-projekcie/
http://www.geozone.pl/slownik_geograficzny,slowniczek_geograficzny.html
http://www.gry-geograficzne.pl
http://www.gry-geograficzne.pl/about.html
http://www.gry-geograficzne.pl/jeziora.html
http://www.kineticcity.com/mindgames/warper/
http://www.worldometers.info/about/
http://www.worldometers.info/pl/
https://learningapps.org/1354241
https://learningapps.org/index.php?category=6&s=
https://www.ventusky.com/?p=52.0;20.1;5&l=temperature-2m
https://www.ventusky.com/about
https://www.youtube.com/results?search_query=filmy+geograficzne
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.