External conditions of marketing management of a hotel product on the business tourism market in Katowice

Authors

  • Krzysztof Cieślikowski Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Zakład Zarządzania Turystyką

Keywords:

business tourism, hotel, management, marketing, product of hotels

Abstract

Hotels are key players in the supply side of the tourist market. One of the most dynamically developing segments of the tourism market in Poland is business tourism, which is a very attractive segment of the tourist market for hotels. The aim of the study is to identify key external factors influencing the management of hotel offer in the business tourism market in Poland. The methods of observation and analysis, using secondary sources, as well as the results of the author’s own research published in other publications was used to achieve the aim of the work. Research shows many factors influencing the development of hotel products, resulting from customer expectations for destinations as well as many factors that can be categorized into four groups: political, economic, social, technological. Research and conclusions are focusing on analyzing these factors, taking into account their impact on hotels as a company managed by marketing. Other hotel managers in Poland to improve their functioning and products development may use the described and analyzed factors of development of hotels in Katowice. The subject of diversification of hotels caused by external factors, due to the dynamics of the changes occurring on the tourist market in Poland, seems to be still interesting and the market needs further observation and analysis. This article is a review and at the same time presents some concepts of identified external factors and their impact on the hotel product.

References

Altkorn, J. (1995). Marketing w turystyce. Warszawa: PWN.

Bank Danych Lokalnych, Turystyczne obiekty noclegowe (2017, 23 styczeń). Pozyskano z https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start

Celuch, K. (2016). Raport. Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016. Warszawa: Poland Convention Bureau.

Cieślikowski, K. (2006). Możliwości rozwoju turystyki konferencyjnej w gminach południowej Polski, Zeszyty Naukowe GWSH, 29, 58–79.

Cieślikowski, K. (2010). Hotele jako kluczowe podmioty w procesie kształtowania oferty na rynku turystyki konferencyjnej, Turystyka biznesowa, Zeszyty Naukowe, 24, 7–23.

Cieślikowski, K. (2014a). Ekonomiczne skutki spotkań konferencyjnych. W: A. Gregorczyk, J. Majewski, S. Wróblewski (red.), Innowacje w przemyśle spotkań. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji, 109–128.

Cieślikowski, K. (2014b). Rynek turystyki konferencyjnej. Podstawy teoretyczne. Funkcjonowanie i rozwój na świecie. Katowice: Wydawnictwo AWF.

Cieślikowski, K. (2014c). Rynek turystyki konferencyjnej. Funkcjonowanie i rozwój w Polsce. Katowice: Wydawnictwo AWF.

Cieślikowski, K. (2015). Zarządzanie turystyką biznesową. Wybrane aspekty globalne i lokalne. Katowice: Wydawnictwo AWF.

Cieślikowski, K. (2017). Raport. Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2016 roku. Badanie rynkowe uczestników spotkań konferencyjnych. Katowice: Convention Bureau Katowice.

Davidson, R., Cope, B. (2003). Turystyka biznesowa. Warszawa: POT.

Demographia World Urban Areas (2015). Report. Built-Up Urban Areas or World Agglomerations. 11th Annual Edition. Belleville.

Fonfara, K. (1999). Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Global Meetings and Events Forecast (2017), American Express Global Business Travel, Pozyskano z https://www.amexglobalbusinesstravel.com [dostęp 18 czerwca 2017].

Global Report on the Meetings Industry (2014), UNWTO, Madrid, Pozyskano z http://www.imexexhibitions.com/ [dostęp 18 czerwca 2017].

Gołembski, G. (red). (2002). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa–Poznań: PWN.

Hotele. Województwo śląskie. Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce. Ministerstwo Sportu i Turystyki. Pozyskano z https://turystyka.gov.pl/cwoh/index [dostęp 14 stycznia 2017].

Jaremen, D., Panasiuk, A. (2008). Usługi hotelarskie jako produkt. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red), Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie, Warszawa: PWN.

Kachniewska, M. (2009). Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa hotelowego. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Kachniewska, M. (2011). Wpływ nowych technologii na rozwój usług turystycznych, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, 32, 239–259.

Kaczyńska-Adamczyk, S. (2011). Komputerowe systemy rezerwacji (CRS) – aspekt prawny, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport, 73, 31–39.

Kornak, A. (1999). Ekonomika turystyki. Bydgoszcz: Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne.

Kotler, P., (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner i S-ka.

Mazurkiewicz, L. (2002). Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym. Warszawa: PWE.

Medlik, S. (1995). Leksykon podroży, turystyki i hotelarstwa. Warszawa: PWN.

Megatrends (2015). Making sense of a world in motion (2015), EYGM Limited. Pozyskano z http://www.ey.com [dostęp 18 czerwca 2017].

Middleton, V. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT

Niestrój, R. (1996). Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. Warszawa–Kraków: PWN.

Oppermann, M. (1996a). Convention Cities – Images and Changing Fortunes, The Journal of Tourism Studies, 7(1), 11–19.

Oppermann, M. (1996b). Convention destination images analysis of association meeting planners perceptions, Tourism Management, 17(3), 176.

Panasiuk, A. (red). (2005). Marketing usług turystycznych. Warszawa: PWN.

Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania convention bureau – ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95–106.

Piechota, N. (2016). Instytucjonalne przesłanki istnienia Convention Bureau, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(33), 163–174.

Przybyłowski, K., Hartley, S.W., Kerin, R.A., Rudelius, W. (1998). Marketing. Kraków: Dom Wydawniczy ABC.

Rogers, T. (2004). Conference & Convention. A global industry. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.

Sala, J., Górna, J. (2012). Hotelarstwo a współczesne tendencje rozwoju turystyki. W: A. Rapacz (red.), Wyzwania współczesnej polityki turystycznej: problemy funkcjonowania rynku turystycznego. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Swarbrooke, J., Horner, S. (2008). Business Travel & Tourism. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Szymura-Tyc, M. (2005). Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Uchwała Rady Miasta NR LIII/1257/14 z 10 września 2014 r. w sprawie realizacji działań promocyjnych Miasta Katowice. Pozyskano z http://katowice.eu/ [dostęp 20 czerwca 2017].

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dz.U. z 2016, poz. 187. Pozyskano z http://isap.sejm.gov.pl/ [dostęp 20 lutego 2017].

Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitarnym w województwie śląskim, Dz.U. z 2017, poz. 730. Pozyskano z http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/730/1 [dostęp 20 czerwca 2017].

Weber, K., Chon, K. (2002). Convention Tourism. International Research and Industry Perspectives. New York: The Haworth Press, Inc.

Wrzosek, W. (2002). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: PWE.

WTO (1995). Terminologia turystyczna. Zalecenia WTO, Madryt: WTO.

Żabińska, T. (1998). Turystyka biznesowa – atrakcyjny rynek dla biur podróży. W: Marketing 2001. Sopot, Materiały konferencyjne, 45–64.

Żemła, M. (2010). Wartość dla klienta w procesie kształtowania konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej. Katowice: Wydawnictwo GWSH w Katowicach.

Published

2017-12-30

Issue

Section

Articles