Motives of choice of geographical teaching studies – circumstances and typology of motives

Authors

  • Mariola Tracz Higher School of Management and Entrepreneurship im. B. Jański in Warsaw
  • Adam Hibszer University of Silesia, Faculty of Earth Sciences

Keywords:

geography, motives choice, teacher training studies

Abstract

In the last years we observe changes occurring in the approach to teachers’ training. Unfortunately, they most often have the administrative character, resulting among others from the accepted three-stage model of study, teacher training standards and the National Qualification Framework. Simultaneously, the demand for graduates of teaching studies decreases from the side of education. The aim of research review was to determine motives of teaching training choice by current students of geography. Investigations were carried out among students of teaching studies of the first degree (Bachelor) and the second degree (MSc) in the Pedagogical University in Cracow, University of Silesia in Sosnowiec and Nicolaus Copernicus University in Toruń. In these higher education schools are realized different models of training of geography teaching, what allowed to obtain representative results for the motives of choice of teaching training. The study was conducted by means of questionnaire method. The research group consisted of 914 persons including 507 second-year undergraduate students and 471 postgraduates (Master’s degree). The attempt to diagnose the circumstances of this choice and typology of motives was distinguished. Teacher training studies choose mostly women and students living in village. The most frequently motives of teaching studies were those of internal group like: interest for pedagogical work, interest to work with children and possibility of permanent training. At the same time, revealed to a greater impact factors of the external group of a structural nature: privilege of professional, additional qualifications and free course. There has been observed differences in referenced motives in relation to the gender and universities.

References

Adamczewska, M., Głowacz, A., Smętkiewicz, K., Lösner, M., Luderman, S. (2010). Motywy wyboru studiów nauczycielskich w zakresie geografii i zainteresowania przedmiotowe studentów w Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Giesen. W: A. Kwatera, P. Cieśla (red.), Rola i zadania dydaktyk przedmiotowych w kształceniu nauczycieli. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Instytut Nauk o Wychowaniu, Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii, Instytut Biologii, 313–323.

Borowiec, M. (2006). Pochodzenie terytorialne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Dokumentacja Geograficzna, 33, 16–20.

Depta, H., Półturzycki, J. (red.) (2004). Studenci a uniwersytet. Badania nad wyborem studiów i funkcjami uczelni. Toruń: Wyd. A. Marszałek, 57–81.

Duraj-Nowakowa, K. (1984). Motywy wyboru studiów nauczycielskich i zawodu nauczyciela. Ruch Pedagogiczny, 2, 49–56.

Dylikowa, A. (1990). Nauczyciel geografii. W: A. Dylikowa (red.), Dydaktyka geografii w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

Dzięcioł-Kurczoba, B. (2011). Przyczyny zróżnicowania przestrzennego efektów kształcenia geograficznego w świetle wyników egzaminu maturalnego. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 1, 81–95.

Encyklopedia Powszechna, (1999). Warszawa: PWN.

Gierańczyk, W., Duży, W. (2012). Zawód geograf – atrakcyjność studiów a przydatność na rynku pracy (w opiniach studentów kierunku geografia na Wydziale Biologii i Nauk o Ziemi UMK). Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 2, 113–134.

Hibszer, A., Powałka, A., Rechłowicz, A. (2009). Motywy wyboru studiów geograficznych i geologicznych na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. Acta Geographica Silesiana, 6, 15–22.

Hibszer, A., Tracz, M. (2011). Studia geograficzne w Polsce po wprowadzeniu Deklaracji Bolońskiej. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 1, 137–152.

Hibszer, A., Tracz, M., Hibszer, B. (2012). Diagnoza motywów wyboru studiów geograficznych w Polsce – ujęcie regionalne. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 2, 73–97.

Kłos, A. (2010). Motywy wyboru geografii jako kierunku studiów. Geografia w Szkole, 63 (1), 48–50.

Król, A. (2007). Motywy wyboru studiów geograficznych przez studentów Akademii Świętokrzyskiej. W: M. Strzyż, A. Zieleński (red.), Nauki geograficzne w badaniach regionalnych. Region w edukacji przyrodniczo-geograficznej, 4. Kielce: Instytut Geografii AŚ, Oddział Kielecki PTG, 59–64.

Motywy wyboru zawodu nauczycielskiego w warunkach polskiej transformacji – perspektywa socjologiczna, www.http://sites.com/site/kształcenienauczycieli/motywy-wyboru (pobrana maj 2014).

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. X. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Osuch, W. (2010). Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne nauczycieli geografii oraz studentów geografii – kandydatów na nauczycieli. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.

Pervin, L.A., John, O.P. (2002). Osobowość – teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Piróg, D. (2012). Poziom zainteresowania pracą w zawodzie nauczyciela wśród studentów geografii. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, 2, 194–210.

Piróg, D. (2015). Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Procesy, czynniki, predykcja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Piskorz, S. (red.), (1997). Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: PWN.

Podgórski, Z., Tyszkowski, S., Stańczyk R. (2008). Studia geograficzne w opinii studentów – oczekiwania, realia, perspektywy. W: A. Hibszer (red.), Polska dydaktyka geografii. Idee – tradycje – wyzwania. Prace Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, 47, 209–217.

Praktyczny Słownik Współczesnej Polszczyzny (1999). Warszawa: PWN.

Rheinberg, F. (2006). Psychologia motywacji. Kraków: Wyd. WAM.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 7 września 2004 r. Dz. U. z dn. 22 września 2004.

Spórna, T., Kozioł, K., Gabas, A. (2011). Motywy podjęcia studiów na Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w 2009 roku. W: R. Machowski, M.A. Rzętała (red.), Z badań nad wpływem antropopresji na środowisko. Studenckie Koło Naukowe Geografów UŚ, Wydział Nauk o Ziemi UŚ, 12, 79–93.

Super, D. (1972). Psychologia zainteresowań. Warszawa: PWN.

Tracz, M. (2008). Zróżnicowanie wyników egzaminu maturalnego z geografii na poziomie podstawowym w latach 2005–2008. W: B. Niemierko, M. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela. Opole: PTDE, 475–484.

Tracz, M., Stanuch, J. (2011). Losy zawodowe absolwentów nauczycielskich studiów geograficznych Akademii Pedagogicznej w Krakowie. W: K. Potyrała (red.), Kompetencje czy kwalifikacje? Efekty kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacyjnych i badań na różnych etapach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 37–44.

Wiłkomirska, A. (1999). Postawy nauczycieli wobec swego zawodu. W: A. Sarapata (red.) Nauczyciele wobec reformy edukacji. Warszawa.

Wojtasik, B. (1997). Warsztaty doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Articles