Geography in reformed secondary school – experience of teachers from Łódź and Łódź Voivodeship

Authors

  • Maria Adamczewska Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk Geograficznych Zakład Dydaktyki Geografii

Keywords:

geography, core curriculum, Łódź Voivodeship, high school after reforms

Abstract

The recent implementation of a new secondary school curriculum in Poland which includes geography teaching program, have aroused resistance and has been negatively rated among teachers from the very beginning. This resulted in the need to examine the first consequence of the latest reform. The article aims to present the results of the research investigating teachers’ opinions on the changes in the curriculum. An important part of the research was focused on the changes in the selection and scope of the subject content at the standard level of geography education in secondary school, along with the shift in teaching methods and their effectiveness. Secondly, a fundamental aim of the research was to examine the changes in the position and rank of geography as a school subject. The oriented interview method was applied. The main part of the research was undertaken in September 2013 and a complementary research was conducted in November 2013. The study involved only the teachers with extensive professional experience (certified teachers).

References

Arends, R.I. (2000). Uczmy się nauczać. Warszawa: WSiP.

Budnikowski, A., Dabrowski, D., Gąsior, U., Macioł, S. (2012). Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. E-mentor, 4(46), 4–17.

Czerny, M. (2011). Komentarz do podstawy programowej przedmiotu geografia. W: Podstawa programowa z komentarzami. Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa: MEN, 177–194.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.

Marciniak, Z. (2011). O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego. W: Podstawa programowa z komentarzami. Tom 5. Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa: MEN, 7–24.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Published

2014-07-01

Issue

Section

Articles