Teacher – new challenges, new professional profile
Keywords:
education, ethical, professional qualifications, teacher, profile, challengesAbstract
It is worth a while to consider the reality of being a teacher in light of accepted ethical and ecological standards, while taking into account new professional qualifications of a teacher. The current challenges that are becoming a vital part of education are at the same time worrisome and a source of hope. It can be observed that the previous pedagogical work often instrumentalizes a young person, who begins his work as a teacher, so as to achieve political and economic objectives, and to perform specific fixed tasks.References
Banach, Cz. (1995). Cechy – właściwości osobowościowe nauczycieli. W: A. Jopkiewicz (red.), Edukacja i rozwój: jaka szkoła? jaki nauczyciel? jakie wychowanie? Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, 209–219.
Banach, Cz. (2011). Strategie rozwoju edukacji wobec problemów i zadań rozwoju Polski. W: J. Szempruch, M. Wojciechowska, J. Karczewska (red.), Kultura – edukacja: ciągłość i tendencje zmian. Kraków: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 127–132.
Cichy, D. (1995). Skuteczność kształcenia dla ekorozwoju. Biologia w Szkole, 5, 236–240.
Dawid, J.W. (2002). O duszy nauczycielstwa. Oprac. J.W. Dawid. Lublin: Wyd. KUL.
Denek, K. (2000). Kształcenie zawodowe nauczycieli w kontekście reformy edukacji. W: Z. Jasiński, T. Lewowicki (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, 125–127.
Gordon, T. (2002). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Jan Paweł II. (1991). Centesimus annus. Wrocław: TUM.
Kupisiewicz, Cz. ( 2006). Projekty reform edukacyjnych w Polsce. Warszawa: PWN.
Kwaśnica, R. (1994). Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. Wrocław: Wrocławska Oficyna Nauczycielska.
Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań: UAM.
Muszyński, H. (1974). W poszukiwaniu modelu sylwetki zawodowej nowoczesnego nauczyciela. Życie Szkoły, 10.
Nalaskowski, A. (1993). Szanse szkoły z wyboru. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Okoń, W. (1962). Osobowość nauczyciela. Rozprawy J. W. Dawida, Z. Mysłakowskiego, St. Szumana, M. Kreutza, St. Baleya. Warszawa: PZW.
Sarud, M. (2002). Wzór osobowy nauczyciela w opinii uczniów i rodziców. Dyrektor Szkoły, 12, 21–22.
Strykowski, W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela (Competences of contemporary teacher). Neodidagmata, 27/28, 15–28.
Strykowski, W., Strykowska, J., Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: Wyd. eMPi2.
Zalewska-Bujak, M. (2010). Udział nauczycieli w przemianach edukacyjnych przełomu XX i XXI stulecia w Polsce. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
Żeber-Dzikowska, I. (2013a). Przygotowanie zawodowe we współczesnym kształceniu i wychowaniu. W: A. Głowala, M. Kamińska, M. Szymańska, L. Tomaszewska (red.), Wymiar formalny i aksjologiczny w praktyce edukacyjnej. Płock: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 231–246.
Żeber-Dzikowska, I. (2013b). Wizerunek przedsiębiorczego nauczyciela–wychowawcy i jego rola społeczna w XXI wieku – nadzieje, obawy i zagrożenia. W: W. Łozowiecka, M. Jagodzińska, K. Przybyszewska, E. Wiśniewska (red.), Edukacja a rynek pracy. Kompetencje społeczno-zawodowe determinantem gotowości człowieka do efektywnej adaptacji zawodowej. Płock: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 228–240.
Żeber-Dzikowska, I., Buchcic, E. (2014). Proces dydaktyczno-wychowawczy w edukacji biologicznej. Kompendium – nauczyciel na starcie. Maszynopis publikacji. Kielce: Wydawnictwo UJK.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.