Interactive geographical atlas as a new teaching aid

Authors

  • Agnieszka Świętek Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii
  • Remigiusz Pacyna Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Keywords:

geographical atlas, geographic education, multimedia, teaching aids

Abstract

School atlases have always been an important source of geographical knowledge and a teaching aid, used to shape pupils’ skills during geography lessons. Teachers favour the use of atlases for their practical usefulness (development of skills useful in everyday life) and because of the formal requirements of the curriculum. It has been almost a century since the first Polish school geographical atlas was published by Eugeniusz Romer. Since then, the atlases evolved, and the final effect of this evolution, due to the development of modern technology, is the interactive geographical atlas. In their papers, the authors examined this new teaching aid, describing its major features. Analyzing the atlas, the authors showed its advantages and disadvantages from the point of view of practical application and the cartographic quality. The authors also compared a traditional and an interactive atlas. As a result of their analysis, the authors conclude that the new school atlas is a valuable teaching aid, with use of which teachers can run more interesting lessons using a variety of thematic maps and, what is most important, give the students ability to create maps on their own. However, the authors also show some shortcomings, which should be corrected if teachers want to use new atlas instead of the traditional one.

References

Atlas Geograficzny – liceum. Świat. Polska. (2009). Wyd. 4. Warszawa: PWN.

Atlas Geograficzny. Świat, Polska. (2010). Wyd. 9. Wrocław: Nowa Era.

Czerniak-Czyżniak, M. (2012). Atlas – niezbędne narzędzie w nauczaniu geografii. Geografia w Szkole, 6, 27–29.

Licińska, D. (2002). Lekcja z zastosowaniem programu multimedialnego „Szkolny atlas Polski”. Geografia w Szkole, 2, 85–86.

Pasławski, J. (2003). Mapy topograficzne na rynku z perspektywy potrzeb szkoły. Geografia w Szkole, 1, 15–19.

Pasławski, J. (red.) (2010). Wprowadzenie do kartografii i topografii. Wrocław: Nowa Era.

Piskorz, S. (red.) (1995). Zarys dydaktyki geografii. Warszawa: PWN.

Podgórski, Z. (2007). Wybrane aspekty badań nad stosowaniem komputerów w nauczaniu geografii. Geografia w Szkole, 2, 31–38.

Przyłuska, B. (2008). Stulecie pierwszego atlasu E. Romera. Geografia w Szkole, 6, 48–52.

Rolf-Murawska, M., Podgórski, Z. (2010). Interaktywnie na tablicy. W poszukiwaniu zastosowań tablicy interaktywnej do nauczania geografii. Geografia w Szkole, 3, 53–58.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17.

Stankiewicz, M. (2000). Znaczenie map topograficznych w nauczaniu geografii oraz kształtowaniu wiedzy o swoim regionie. Geografia w Szkole, 2/3, 74–80.

Warcholik, W. (2000). GPS – nowe zainteresowanie ucznia. Geografia w Szkole, 4, 193–197.

Wieczorek, T., Soja, J. (2008). Co z tą mapą? Trudności na maturze z geografii. Geografia w Szkole, 6, 5–10.

Published

2014-07-01

Issue

Section

Articles