Natural science education of teachers at universities in Poland

Authors

  • Barbara Dzięcioł-Kurczoba Uniwersytet Łódzki Zakład Dydaktyki Geografii

Keywords:

teachers’ competencies, pedagogical education, natural science, post-graduate studies

Abstract

The paper examines the problem of Natural Science teachers’ initial training. Natural Science is a subject present in the primary school and upper secondary school curriculum in Poland. The paper focuses on several aspects of Natural Science education. The universities and the institutions offering that type of courses have been considered. The forms, course programmes and their accordance with the current teacher training standards have been examined. The analysis of the data available on the Internet sites of the investigated universities let the author recognize and describe certain characteristics of Natural Science education in Poland. Initial training of future science teachers is taking place in all big universities in Poland. It is run mostly within biology and geography faculties. Both undergraduate, graduate and also post-graduate studies are in offer. Among the available courses the most common group constitutes the initial training for future primary school teachers, which is compatible with regulations of the recent reform of the educational system. Significant differences in the requirements for candidate-teachers depend on the place of studying. The study programmes reveal strict correspondence with the profile of the units which offer them. Not always do they give a complete and satisfying level of subject and pedagogical preparation for the future science teachers.

References

Strony internetowe, zawierające informacje o prowadzonym kształceniu nauczycieli przyrody (ostatnio dostępne 10.01.2014 r.):

http://geografia.umcs.lublin.pl/dla-kandydatow/studia-podyplomowe.html

http://geografia.umcs.lublin.pl/dla-kandydatow/uprawnienia-nauczycielskie.html

http://mdl.up.krakow.pl/index.php?option=com_content&view=category&id=102&Itemid=506

http://wngig.amu.edu.pl/dla-kandydata/dla-kandydata/ksztalcenie-nauczycielskie

http://wnow.uni.lodz.pl/index.php/component/content/article/2-uncategorised/147-studia-podyplomowe

http://www.binoz.uj.edu.pl/wydzial/wydzialowe-centrum-dydaktyki

http://www.binoz-programy.umcs.lublin.pl/biolog09.html

http://www.biol.umk.pl/index.php/studia-stacjonarne/biologia-specjalnosci-nauczycielskie

http://www.biol.uni.lodz.pl/pl/content/programy-studiow-0

http://www.biol.uni.lodz.pl/pl/content/studia-podyplomowe-dla-nauczycieli-przyroda

http://www.biologia.amu.edu.pl/page.php?id=system_ksztalcenia-podyplomowe

http://www.biologia.amu.edu.pl/page.php?id=system_ksztalcenia-stacjonarne

http://www.biologia.apsl.edu.pl/biologia-specjalnosci.php

http://www.fizyka.up.krakow.pl/projekty/projekty_2010_2011/podyplomowe_przyroda/przyroda.php

http://www.fuw.edu.pl/nauczanie-przyrody.html

http://www.geo.umk.pl/www/dydaktyka2013-14.html

http://www.geo.uni.lodz.pl/index.php?page=opisy-kierunkow

http://www.geo.univ.gda.pl/viewpage.php?page_id=74

http://www.ujk.edu.pl/wmp/?kierunki-studiow,18

http://www.umcs.lublin.pl/articles.php?aid=1175

http://www.umcs.lublin.pl/articles.php?aid=7676

http://www.uni.wroc.pl/studia/studia-podyplomowe/studia-podyplomowe-kwalifikacyjne-nauczyciel-przyrody

http://www.up.krakow.pl/geo/oferta.html

http://www.ur.edu.pl/wydzialy/pedagogiczno-artystyczny/instytut-pedagogiki/studia-podyplomowe/studia-podyplomowe-2014–2015/nauczanie-przyrody-w-reformowanej-szkole-podstawowej

http://www.wb.usz.edu.pl/kierunki-studiow

http://www.wbios.us.edu.pl/studia-podyplomowe.html

http://www.wnoz.us.edu.pl/geografia.php

https://studenci.amu.edu.pl/studia/podyplomowe/wydzia-biologii/studia-podyplomowe-przygotowania-pedagogicznego-do-nauczania-biologii-i-przyrody

https://studenci.amu.edu.pl/studia/podyplomowe/wydzial-chemii/studia-podyplomowe-dla-nauczycieli-przyrody

Published

2014-07-01

Issue

Section

Articles