Maps and digital resources in geographical education

Authors

  • Dominika Jaster
  • Stanisław Lewko
  • Dawid Kozar
  • Anna Stasiewicz
  • Mateusz Robaczewski
  • Weronika Orzechowska

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845456.20.12

Keywords:

curriculum, digital maps, digitization of education, geographical education, Geographic Information Systems (GIS)

Abstract

The implementation of digital maps in geographical education is an important step in the development of the modern school, adapting to the needs of students. Over the last few
years, more and more digital maps are available on the market, with a variety of themes, which can be used in the process of geographical education. The main objective of the
study is to identify and present the possibilities of using selected digital maps in geography education at primary and secondary school level. Digital maps, thematic geoportals,
online atlases and applications that can be used in geography lessons were selected and presented, and their use was described with reference to the Polish core curriculum and
practical application during classes. The results of the study allow us to conclude that proper implementation of digital maps in the subject matter of lessons will not only enable effective and efficient implementation of the objectives contained in the core curriculum, but also brings a number of other advantages, such as a positive impact on the activity of students, or the acquisition of skills to use the presented programmes, and their practical use. It is recommended to continue to look for new forms of work with students and to implement them more boldly in classroom activities.

References

Abramowicz D. (2023). Partycypacja a edukacja geograficzna. Zastosowanie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej w organizacji zajęć terenowych – przykład Poznania. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Adamczewska M. (2020). Nauczanie problemowe jako powracająca koncepcja kształcenia poszukującego [w:] I. Dybska‑Jakóbkiewicz, E. Szkurłat (red.), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 10, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 43–59.

Bargieł K. (2022). Zdalne nauczanie geografii; ewaluacja założeń, metod i środków. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica, 18(358), 20–35.

Barwinek G. (2020). Kompetencje kluczowe w kształceniu geograficznym, [w:] I. Dybska‑Jakóbkiewicz, E. Szkurłat (red.), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 10, Bogucki

Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 157–167.

Dacy‑Ignatiuk K., Gardner M., Piątkowska K. (2020). Od nauczania do uczenia się geografii w praktyce szkolnej, [w:] I. Dybska‑Jakóbkiewicz, E. Szkurłat (red.), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 10, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 29–42.

Jaster D., Robaczewski M. (2022). MappLab – interaktywny atlas internetowy [In:] A. Kostrzewski, D. Abramowicz (red.), Środowisko geograficzne wybranych obszarów – stan środowiska, turystyka, edukacja, metody badań. Bogucki Wydawnictwo

Naukowe, Poznań, 93–105.

Jones A., Blake C., Davies C., Scanlon E. (2004). Digital maps for learning: A review and prospects. Computer & Education, 43(1), 91–107.

Ławiński A. (2021). Umiejętności nauczycieli w konstruowaniu zadań z geografii opartych na mapach cyfrowych i platformach cyfrowych, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja. Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 11, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 157–171.

Nellis M.D. (1994). Technology in Geographic Education: Reflections and Future Directions. Journal of Geography, 93 (1), 36–39.

Osuch W., Pacyna R. (2015). Multimedialny geograficzny atlas świata – walory i funkcje edukacyjne. Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego (red. A. Hibszer, E. Szkurłat), t. 5, CUK Łódź, 107–120.

Samulowska M., Wyka E. (2015). Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi GIS – przykłady rozwijania umiejętności analizowania informacji przestrzennych, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.). Technologie Informacyjno‑Komunikacyjne w Geograficznej Praktyce Edukacyjnej, t. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 89–104.

Slocum T.A., Blok C., Jiang B., Koussoulakou A., Montello D.R., Fuhrmann S. and Hedley N.R. (2001). Cognitive and usability issues in Geovisualization. Cartography and Geographic Information Science, 28(1), 61–75.

Świętek A., Pacyna R. (2014). Multimedialny atlas geograficzny jako nowy środek dydaktyczny, [w:] Osuch W., Wójtowicz B. (red.), Innowacje w koncepcji kształcenia na różnych etapach edukacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Folia 162 Studia Geographica VI, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 88–103.

Palmentieri S. (2022). E‑Learning in Geography: new perspectives in post‑pandemic. Geosciences, 8(1): 52–67.

Piotrowska I., Abramowicz D. (2021). Czytanie i posługiwanie się mapą – kluczowa umiejętność w kształceniu geograficznym w podstawach programowych geografii na przykładach Anglii, Francji, Hiszpanii i Polski, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja, Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 11, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 67–82.

Piotrowska I., Abramowicz D. (2022). Edukacja zdalna w kształceniu akademickim – szanse i zagrożenia. Perspektywa nauczycieli, Prace Komisji Edukacji Geograficznej 2022, t. 12, 67–79.

Pokojski W., Słomska‑Przech K., Panecki T. (2021). Możliwości kształtowania umiejętności opracowania map z wykorzystaniem technologii GIS i metod prezentacji kartograficznej, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego

(red. A. Hibszer, E. Szkurłat), t. 11, CUK Łódź, 83–96.

Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, Pt 1. On the Horizon, 9(5): 2–6. DOI: 10.1108/10748120110424816

Szkurłat E. (2020). Istota poszukującego uczenia się a hierarchizacja metod kształcenia geograficznego, [w:] I. Dybska‑Jakóbkiewicz, E. Szkurłat (red.), Edukacja geograficzna – ku kształceniu poszukującemu, Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 10, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 11–17.

Szymkowiak, Andrzej, et al. „Information technology and Gen Z: The role of teachers, the internet, and technology in the education of young people.” Technology in Society 65 (2021): 101565.

Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa.

Wyka E. (2019). Aplikacje mapowe jako przykłady wykorzystywania systemów informacji geograficznej w edukacji geograficznej w ujęciu humanistycznym, [w:] J. Angiel, E. Szkurłat (red.), Miejsce i przestrzeń. Edukacja geograficzna w ujęciu humanistycznym, Prace Monograficzne Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 9, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 109–117.

Zarychta R. (2018). Technologie geoinformacyjne na lekcjach geografii, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat (red.), Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 8, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Sosnowiec, 181–191.

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles