The use of folk costumes in regional education (On the examples of the Kombornia’s folk costumes)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.20.6Abstract
The purpose of the article is to present theoretical and empirical content regarding folk costumes in teaching and upbringing proceses. In the first part, the key issues of the
topic will be explained based on the literature analysis. Justifications will be provided for purposeful considerations of folk costumes in the education of students based on documents regulating the teaching and educational work of young people. The next part will present exploratory material in the form of statements by prof. Dr. hab. Kazimierz Szmyd from the State Academy of Applied Sciences in Krosno, M.A. Bogusława Deliowska – Principal of the Primary School. prof. Stanisław Pigoń in Kombornia and students of grades VI–VIII of this school. The collected material was obtained using interview techniques and from chronicle documents.
References
Biegański Z., Maresz T., (red.), Nauczanie historii na miarę XXI wieku: region, patriotyzm, edukacja, Bydgoszcz 2010.
Błachowski A., Etnografia: ścieżka edukacji regionalnej: podręcznik dla nauczycieli, t. 1, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Toruń 2003.
Brzezińska A.W., Hulewska H., Słomska J. (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.
Brzezińska A.W., Paprot‑Wielopolska A., Tymochowicz M., (red.), (Re) konstruowane stroje ludowe jako znak manifestowania tożsamości lokalnej, Atlas Polskich Strojów Ludowych, Zeszyt Specjalny, Wydawnictwo: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2020;
Gadomski S., Strój ludowy w Polsce, Fundacja Kultury Wsi, Warszawa 1995.
Kempiński Ł., Edukacja regionalna – wyzwania nauczycieli i regionalistów, Nauki Humanistyczno‑Społeczne, Zeszyt 435; Pedagogika XXXII/2016, s. 80. https://lubelskie‑encyklopedia.pl/wp‑content/uploads/2023/02/joan123userGroup4_Kempinski_AUNC_32_2016.pdf [dostęp: 20.10.2023].
Knapik M., Łobos A., (red.) Folklor – edukacja, sztuka, terapia, Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko‑Biała 2009.
Kossak‑Główczewski K., Edukacja regionalna – pytania o realizację, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzezińskiego, I. Witkowskiego, Wydawnictwo Edytor, Poznań – Toruń 1994.
Łobos A., Folklor – edukacja, sztuka, terapia. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Folklor – edukacja, sztuka, terapia, (red.) M. Knapik, A. Łobos, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko‑Biała 2009.
Michalewska M.T (red.), Edukacja regionalna: z historii, teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1999.
Michalewska M.T., O tak zwanej edukacji regionalnej, [w:] Śląsk jako region pogranicza językowo‑kulturowego w edukacji, (red.) I. Nowakowska‑Kempna, Katowice 1997.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3004/1/Jerzy%20Nikitorowicz_Edukacja%20regionalna%20jako%20podstawa%20kreowania%20spo%C5%82ecze%C5%84stwa%20obywatelskiego.pdf [dostęp:20.10.2023] s.2.
Nowak‑Kwiatkowska L., Edukacja regionalna w szkole – model edukacyjny, Ośrodek Rozwoju Edukacji; https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/731f8214678150f2b126bd‑94616ce2b0 [dostęp: 20.10.2023r.]
Odoj G., Miesto a úloha regionálneho vzdelávania vo vyučovacom procese v pol’skej škole. „Etnologické rozpravy” 2008, nr 1, za: G. Odoj, Dziedzictwo kulturowe jako kluczowe pojęcie edukacji regionalnej: rozważania terminologiczne, Studia Etnologiczne
i Antropologiczne 12, 44–45/ 2012. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne/
Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne‑r2012‑t12/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne‑r2012‑t12‑s44‑55/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne‑r2012‑t12‑s44‑55.pdf [dostęp: 20.10.2023].
Piskosz‑Branekova E., Polskie stroje ludowe, cz. I., Sport i Turystyka – MUZA SA, Warszawa 2008.
Sufa B., Kreatywność nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, WNUP, Kraków 2023.
Szmyd K., Pokoleniowe Przemiany wsi Podkarpackiej 1930 – 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012.
Dokumenty:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna https://www.ore.edu.pl/wp‑content/uploads/2017/05/wychowanie‑
‑przedszkolne‑i‑edukacja‑wczesnoszkolna.‑pp‑z‑komentarzem.pdf [dostęp: 23.09.2023].
Materiał archiwalny:
Wypowiedź Pana prof. dr hab. Kazimierza Szmyda zapisana w formie notatki.
Wypowiedź Pani mgr Bogusławy Deliowskiej Dyrektora Szkoły Podstawowej im. prof. Stanisława Pigonia w Komborni zapisana w formie notatki;
Materiał kronikarski:
Kroniki Koła Gospodyń Wiejskich w Komborni.
Materiał fotograficzny pochodzi z archiwum rodzinnego autorki 35, a także materiału kronikarskiego.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of a paper to be published is synonymous with an agreement to transfer the copyright free of charge from the author to the publisher. The author also agrees to permit the publisher to publish the paper in printed form, open access online form, digital library form and other digital platforms with which the publisher has or will have a publishing agreement. Furthermore, the author agrees to not limit the number of copies that may be printed or issued by the publisher. In the case of co-authored papers, it is assumed that the corresponding author is authorized to represent the remaining co-authors in this respect. Authors are requested to sign a copyright declaration.