Jan Flis – współtwórcą współczesnej polskiej dydaktyki geografii
Słowa kluczowe:
Jan Flis, dydaktyka geografii, tożsamość naukowaAbstrakt
The study shows the role of professor Jan Flis in the development of geography education in the post-war era. His academic input into the discipline is expressed in 134 publications, out of which 40 concern the topic of the didactics of geography. Professor’s interest in the field of geography education focused on: the selection and structure of geographical material, forming of theories in teaching and learning geography, function of geography in education and cognitive development, education of geography teachers, and chosen aspects of teaching at higher education institutions (universities).Bibliografia
Banaśkiewicz-Cabaj, K., Cabaj, W. (red.). (2007). Rozważania Jana Flisa o nauczaniu geografii. Kielce: Instytut Geografii Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego.
Dylikowa, A., Flis, J., Wilczyńska, M. M. (red.). (1979). Olimpiada Geograficzna: I-1975, II- 1976, III-1977.Warszawa: WSiP.
Dylikowa, A., Wilczyńska, M. M. (red.). (1982). Olimpiada Geograficzna IV-VI. Warszawa: WSiP.
Licińska, D. (1990). Zadania dydaktyczne w nauczaniu geografii – teoria i praktyka. Warszawa: CDN.
Pióro, T. (1982). W nauczaniu konieczna jest korelacja…. (rozmowa z prof. Janem Flisem). Nowa Szkoła, 38 (5/6), 212–215.
Piskorz, S. (2004). Od dydaktyki uniwersalnej, poprzez metodykę geografii, do dydaktyki geografii. W: M. Tracz, Z. Zioło (red.), Polska dydaktyka geografii jako nauka i sztuka. Kraków: Wyd. Akademii Pedagogicznej, 119–125.
Piskorz, S., Tracz, M. (1999). Słownik biograficzny polskich dydaktyków geografii. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Piskorz, S., Zając, S., Żołnierz, A. (1994). Dorobek profesora Jana Flisa w zakresie dydaktyki geografii. Geografia w Szkole, 3, 131–134.
Tracz, M. (2009). Idea i wartość Olimpiady Geograficznej i Olimpiady Nautologicznej. W: M. Tracz, P. Kramarz (red.), Olimpiada Geograficzna i Olimpiada Nautologicznej w okręgu krakowskim w latach 1974–2009. Kraków: Wyd. Oddział Krakowski PTG, 6–19.
Tracz, M., Osuch, W. (2008). Instytucjonalny rozwój polskiej dydaktyki geografii. W: A. Hibszer (red.), Polska dydaktyka geografii: idee, tradycje, wyzwania. Sosnowiec: Wyd. Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, 111–120.
Szkurłat, E. (2008). Historia dydaktyki geografii. Główne kierunki i ośrodki badań. W: A. Jackowski, S. Liszewski, A. Richling (red.), Historia geografii polskiej. Warszawa: PWN, 280–293.
Starkel, L. (2011). Spotkani na drodze. Warszawa: Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin w Warszawie.
Zając, S. (1991). Cele nauczania geografii. Kraków: wyd. WSP.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.