Wyzwania rządowe i wzmocnienie finansowe szkolnictwa wyższego w Meksyku
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.20.4Słowa kluczowe:
edukacja, szkolnictwo wyższe, finansowanie edukacji, instytucje szkolnictwa wyższego, państwowe uniwersytety publiczne, MeksykAbstrakt
Przydział środków publicznych może zarówno wspierać, jak i utrudniać rozwój edukacji na różnych poziomach w kraju. Niniejsze badanie analizuje kierunek międzynarodowych działań na rzecz edukacji, rolę instytucji szkolnictwa wyższego oraz pozyskiwanie i wykorzystywanie źródeł finansowania. Tekst omawia edukację jako prawo człowieka oraz mechanizm rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego, twórczego i humanistycznego w ramach preceptów społeczno‑politycznych. Analiza skupia się na 13 stanowych publicznych uniwersytetach w Meksyku, badając zmienność budżetową i jej wpływ na studentów i instytucje. Tekst kontrastuje informacje dyskursywne i faktograficzne. Wśród głównych wyników, Meksykańskie szkolnictwo wyższe ma najwyższy przydział budżetu. Jednak
źródła finansowania nie pokrywają w pełni zapotrzebowania obywateli. Wydatki operacyjne obejmują wyposażenie sal lekcyjnych, konserwację budynków oraz wypłaty wynagrodzeń. Stanowią one symboliczną i namacalną inwestycję w talent i rozwój sektora, który historycznie był narażony, a na który rządy powinny się skoncentrować. Podsumowując, konsolidacja szkolnictwa wyższego i jego uniwersytetów musi być zgodna z wymogami krajowymi i międzynarodowymi. Obejmuje to poszerzanie poziomu edukacji, osiąganie
społecznej mobilności w górę oraz poprawę warunków życia Meksykanów, niezależnie od miejsca zamieszkania czy środowiska edukacyjnego.
Bibliografia
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2023). Instituciones de Educación Superior. http://www.anuies.mx/anuies/instituciones‑de‑educacion‑superior/
Banco Mundial (2021). Se requieren medidas urgentes y eficaces para mitigar los impactos de la COVID‑19 en la educación en todo el mundo. https://www.bancomundial.org/es/news/immersive‑story/2021/01/22/urgent‑effective‑action‑
‑required‑to‑quell‑the‑impact‑of‑covid‑19‑on‑education‑worldwide
Banco Mundial (2023). Educación. https://www.bancomundial.org/es/topic/education/overview
Bolívar, L. (2010). El derecho a la educación. Revista del Instituto Interamericano de Derechos Humanos (IIDH). (52), 191–212. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r25566.pdf
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2018). Más de 104 millones de niños y de jóvenes –1 de cada 3– no van a la escuela en los países afectados por guerras o desastres naturales. https://www.unicef.org/es/comunicados‑prensa/m%C3%A1s‑
‑de‑104‑millones‑de‑ni%C3%B1os‑y‑de‑j%C3%B3venes‑1‑de‑cada‑3‑no‑van‑la‑escuela‑en‑los#:~:text=Cerca%20de%20303%20millones%20de,escuela%20en%20todo%20el%20mundo.
Instituto Mexicano para la Competitividad, A.C. (2023). 77% de las Universidades Públicas Estatales muestran irregularidades en el uso de recursos públicos. https://imco.org.mx/77‑de‑las‑universidades‑publicas‑estatales‑muestran‑
‑irregularidades‑en‑el‑uso‑de‑recursos‑publicos/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020). Censo de Población y Vivienda. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/
King, A., Llinas, X., y Améstica, L. (2018). Rankings universitarios como medida de calidad: análisis comparado en Latinoamérica. Revista venezolana de gerencia, 23, 218–237. https://www.redalyc.org/journal/290/29062781013/html/#:~:text=A%20
su%20vez%2C%20el%20ranking,y%20proporci%C3%B3n%20de%20estudiantes%20internacionales.
Meneses, N. (julio de 2023). Así funcionan los ‘rankings’ universitarios internacionales. El País. https://elpais.com/economia/formacion/2023‑07‑07/asi‑funcionan‑los‑rankings‑universitarios‑internacionales.html
Muñoz, H. y Rodríguez, R. (2012). La educación y el futuro de México. En J. Narro, J. Martuscelli y E. Barzana (Coord.), Plan de diez años para desarrollar el Sistema Educativo Nacional (pp. 59–76). Universidad Nacional Autónoma de México.
Naciones Unidas (octubre de 2023a). Educación superior. https://www.un.org/es/impacto‑acad%C3%A9mico/educaci%C3%B3n‑superior#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20superior%20permite%20a,sus%20comunidades%20y%20
del%20mundo.
Naciones Unidas (octubre de 2023b). La Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about‑us/universal‑declaration‑of‑human‑rights
Naciones Unidas (octubre de 2023c). Objetivo 1: Poner fin a la pobreza en todas sus formas en todo el mundo. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/poverty/#:~:text=M%C3%A1s%20de%20700%20millones%20de,y%20saneamiento%
C%20por%20nombrar%20algunas.
Naranjo A. y Ruso F. (2018). El financiamiento en las instituciones de educación superior: asignaciones gubernamentales vs. autofinanciamiento. Cofin Habana, 12(2), 35–50. http://scielo.sld.cu/pdf/cofin/v12n2/cofin03218.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2018). El financiamiento de la educación. Conectando recursos y aprendizaje. OCDE.
Poblano, D. (2022). Disparidades entre la matrícula y el financiamiento de las instituciones públicas de educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad, 34 (1), 773–799. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8843956
Secretaria de Educación Pública (2015). Universidades Públicas Estatales. https://educacionsuperior.sep.gob.mx/publicas_estatales.html
Secretaría de Educación Pública (2019). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2018 – 2019. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_bolsillo.pdf
Secretaría de Educación Pública (2021). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2020 – 2021. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf
Secretaría de Educación Pública (2023). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2022 – 2023. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2022_2023_bolsillo.pdf
Secretaría de Educación Pública (noviembre de 2023). Plataforma SEP subsidio en transparencia. https://dgesui.ses.sep.gob.mx/sep.subsidioentransparencia.mx/acerca_del_programa_u006
Sistema de Información Cultural (2023). Universidades. https://sic.cultura.gob.mx/lista.php?table=universidad&disciplina&estado_id
Soberanes, J. (2018). La gratuidad de la educación pública en la jurisprudencia de la Suprema Corte de Justicia de la Nación. Cuestiones constitucionales, (39), 323–343. https://www.scielo.org.mx/pdf/cconst/n39/1405‑9193‑cconst‑39‑323.pdf
Subsecretaría de Educación Superior (noviembre de 2023). Plataforma de transparencia. Rendición de cuentas. https://dgesui.ses.sep.gob.mx/sep.subsidioentransparencia.mx/2023/subsidio‑ordinario
Universidad de Guadalajara (2014). Plan de Desarrollo Institucional 2014–2030. Construyendo el futuro. Universidad de Guadalajara.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.