Nowoczesne techniki pracy nauczyciela przyrody i geografii na przykładzie gry terenowej „geocaching”
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.17.7Abstrakt
Artykuł jest próbą wykazania, iż poprzez zabawę (grę terenową), można zachęcić uczniów do nauki i zainteresować wieloma aspektami nauk przyrodniczych. Wykazano, iż nowoczesne techniki nauczania, z wykorzystaniem odbiorników GPS, sprawdzają się w pracy nauczyciela geografii. Jako przykład atrakcyjnej formy nauczania wybrano grę Geocaching (dostępną jako darmowa aplikacja na smartfony), na podstawie której stworzono ścieżkę dydaktyczną w atrakcyjnym przyrodniczo obszarze „Żabi Kraj” w powiecie cieszyńskim, w południowej części Polski. Na potrzeby artykułu została przeprowadzona ankietyzacja wśród uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem ścieżki dydaktycznej. W ankietyzacji udział wzięło ponad 200 uczniów w różnym przedziale wiekowym, od 6 klas szkoły podstawowej po uczniów 2 i 3 klas szkół średnich. Aż 96% z nich było zadowolonych z zajęć w terenie, podczas których uczyli się za pomocą gry terenowej Geocaching.
Bibliografia
Kryszczuk, P., Starus, J. (2012). Wykorzystanie odbiornika GPS do celów krajoznawczych w grze terenowej - geocaching. Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego Uniwersytetu Kochanowskiego w Kielcach, 18.
Nadobnik, J., Łubkowska, W. (2014). Wykorzystanie nowoczesnych technologii w wybranych grach i zabawach rekreacyjnych. Studia Periegetica, 2(12), 165-174.
Szymura, K. (2013). Gminy w Żabim Kraju. W: W Żabim Kraju. Skoczów: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Żabi Kraj”, 1-62.
Warcholik, W. (2008). Gry GPS w edukacji szkolnej. W: Geografia we współczesnym systemie kształcenia. Warszawa: Polska Akademia Nauk Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polskie Towarzystwo Geograficzne, 47-53.
Źródła internetowe:
www.opencaching.pl
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.