Regulacje popytowo-podażowe na edukacyjnym rynku pracy w Szwajcarii... na przykładzie nauczycieli geografii
DOI:
https://doi.org/10.24917/20845456.12.5Słowa kluczowe:
edukacja geograficzna, edukacyjny rynek pracy, nauczyciel geografii, SzwajcariaAbstrakt
Ważnym zagadnieniem, podnoszonym na arenie międzynarodowej, są aktualne problemy na edukacyjnym rynku pracy. Brak wykwalifikowanych nauczycieli oraz pogłębiający się spadek jakościowy nowo przyjmowanych kandydatów na nauczycielskie studia, to problem wielu wysoko rozwiniętych krajów europejskich. Jednym z przykładów jest Szwajcaria. Wysokorozwinięty gospodarczo kraj Europy Zachodniej, który mógłby stać się przykładem dla krajów rozwijających się, od wielu lat zmaga się z problemami w popytowo-podażowej strukturze zatrudnienia wśród nauczycieli. W artykule podjęto próbę wyjaśnienia interakcji popytowo-podażowych na edukacyjnym rynku pracy w tym kraju na przykładzie nauczycieli geografii. Zostały one uzupełnione o opinie aktywnych zawodowo geografów na temat zatrudnienia w zawodzie. Analizy oparto o aktualne dokumenty dotyczące organizacji systemu szkolnictwa obligatoryjnego w Szwajcarii i uzupełniono informacjami pochodzącymi z wywiadów z nauczycielami. Przeprowadzona analiza wskazuje na istotny wpływ prawnych regulacji dotyczących organizacji systemu oświaty. To one, tuż obok czynników demograficznych, w największym stopniu wpływają na kształt rynku pracy dla nauczycieli geografii w Szwajcarii. Prawne ramy procesu kształcenia sprawiają, że największym problemem z jakim zmaga się ta grupa zawodowa jest brak możliwości zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy i konieczność łączenia etatów. Rozwiązania próbujące ustabilizować strukturę popytowo-podażową rzutują często na jakościowy spadek świadczonych usług edukacyjnych. Dlatego też ważnym aspektem stanowiącym o reformie systemu szkolnictwa jest analiza edukacyjnego rynku pracy w odniesieniu do reakcji rynku na owe zmiany i zdiagnozowanie- Czy kraj jest gotowy zaspokoić potrzeby jego struktur?
Bibliografia
Bildungsbericht Schweiz 2014, Schweizeriche Koordinationsstelle für Bildungsforschung, Aarau 2014
Bildungsbericht Schweiz 2018, Schweizeriche Koordinationsstelle für Bildungsforschung, Aarau 2018
Boardman, A., Darling-Hammond. L., Mullin. S. (1982). A framework for analysis of teachers – demand and supply. Economics of Education review 2(2), 127–155.
Denzler, S. (2010). Rekrutierung von Lehrpersonen. Bildungspolitik, Beruf lehrerin/Lehrer, nr 169, 10–13
Grob. U., Wolter. S., (2007). Demographic change and public education spending. A conflict between young and old? Education Economics, 3, 277–292.
Helmantel, M., Jenteges ,U. (2016). Uniwersitäre Deutschlehrerausbildung in der Niederlanden: Grundlagen und Einflussfaktoren. ÖDaF-Mitteilungen, 32/1, 73–85.
Herzog, S. (2011). Über den Berufseinstieg hinaus: Berufsbiografien von Lehrerinnen und (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster: Waxmann
Kryńska, E., Kwiatkowski. E. (2013). Podstawy wiedzy o rynku pracy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lehrern im Blickfeld der Forschung. In:E. Terhart, H. Bennewitz, & M. Rothland
Lehrnplan 21 Rahmeninformationen 2014, Deutschweizer Erziehungsdirektoren-Konferenz, Luzern 2014
Prognose zum Lehrerbedarf in Bayern 2017, Bayerisches Staatsministerium für Bildungs und Kulturs, Wissenschaft und Kunst
Prokopczuk, A., (2012). Motywy wyboru zawodu a motywacja do pracy. Managment and Buisnes Administration Central Europe 5/2012,29–49.
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela – informacja o wynikach kontroli 2016, Najwyższa Izba Kontroli 2017
Reinfried, U., (2000). Geographieunterricht in Schweizer Gymnasien nach Maturitätsreform-Eine Analyse der neun Geographielehrpläne. Geographica Helvetica, 55, 204–2017
Rivkin, S. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement. Educational Research, 73(2), 471–458.
Słocińska, A,. (2013). Czynniki społeczno-cywilizacyjne zmieniające współczesny rynek pracy – ujęcie interpretatywne. Studia Ekonomiczne, 161, 153–161.
Wolter, S., Denzler. S., Weber. B. (2003). Betrachtungen zum Arbeitsmarkt der Lehrer in der Schweiz. Vierteljahrshefte zur wirtschaftsforschung 72, 305–319.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Złożenie artykułu do druku oznacza wyrażenie zgody na bezpłatne (tj. bez honorariów autorskich) przeniesienie autorskich praw majątkowych na Wydawcę i zezwolenie na wydanie pracy w postaci drukowanej w dowolnej liczbie egzemplarzy oraz zamieszczenie jej w postaci otwartego dostępu na stronie internetowej czasopisma, w bibliotekach cyfrowych oraz innych cyfrowych platformach wydawniczych, z którymi Wydawca zawarł lub zawrze stosowne porozumienie o udostępnianiu. W przypadku artykułów wieloautorskich przyjmuje się, że autor zgłaszający pracę („correspondingauthor”) ma pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych współautorów w tym zakresie. Autorzy są proszeni o podpisanie stosownego oświadczenia w tej sprawie.